Titre : | دور الاعلان بالمؤثرين عبر مواقع التواصل الاجتماعي في التأثير على قرار الشراء الالكتروني : دراسة على عينة من زبائن مؤسسة HEETCH | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | لامية قليل, Auteur ; سهى قتال, Auteur ; راشدي، نجوى, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1 | Année de publication : | 2023 | Importance : | 135ص | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4405 | Note générale : | نسخة الكترونية فقط | Langues : | Arabe | Tags : | مواقع التواصل الاجتماعي،الإعلان عبر مواقع التواصل الاجتماعي، المؤثرون، قرار الشراء الالكتروني.
Keywords: Social networking sites, advertising via social media, influencers, online purchasing decision. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة الى التعرف على مدى تأثير الإعلان بالمؤثرين عبر مواقع التواصل الاجتماعي على قرار الشراء الالكتروني لزبائن مؤسسة (Heetch)،من خلال قياس مدى تأثير خصائص المؤثر المتمثلة في : الخبرة، الجاذبية ، الألفة و الشعبية، الجدارة بالثقة و التشابه على هذا الأخير ،كما هدفت للتعرف على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين اجاباتهم ترجع للاختلافات في بياناتهم الشخصية، ولتحقيق ذلك تم استخدام المنهج الوصفي ذو الطابع التحليلي بالاستعانة بالاستبيان الإلكتروني الذي تم توزيعه عبر مواقع التواصل الاجتماعي على زبائن المؤسسة محل الدراسة أين تم جمع 170 إجابة.
وبعد تحليل البيانات المجمعة ومعالجتها احصائيا بالاستعانة ببرنامج (SPSS)، توصلنا الى: أن لخصائص المؤثر (الخبرة، لجاذبية، الألفة والشعبية، الجدارة بالثقة، التشابه) عبر مواقع التواصل الاجتماعي أثر ذو دلالة إحصائية على قرار الشراء الالكتروني لزبائن مؤسسة Heetch، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين إجابات المستجوبين حسب متغير الجنس، الحالة الاجتماعية، المستوى التعليمي والدخل، في حين توجد فروق حسب متغير السن.
Abstract:
This study aims to identify the impact of social media influencer advertising on the online purchase decision of (Heetch) organization's customers, by measuring the extent to which the influencer's characteristics: experience, attractiveness, familiarity, popularity, trustworthiness and similarity affect the latter.
It also aimed to identify the existence of statistically significant differences between their responses due to differences in their personal data. To achieve these goals, a descriptive approach was used with an analytical view, using an electronic questionnaire that was distributed through social media sites to the customers of (Heetch) where 170 answers were collected.
After analyzing the collected data and treating them statistically with the help of the SPSS program, we concluded: that Influencer characteristics (experience, attractiveness, familiarity and popularity, trustworthiness, similarity) across social media sites have a statistically significant impact on Heetch customers online purchasing decision, and the absence of statistical differences between the respondents answers according the variable of gender, marital status, educational level and the income, while there are differences according to the age variable.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1HwBgiTLXs3KvHYI-TrDPOxEPuTUI8Ukh/view?usp=drive [...] |
دور الاعلان بالمؤثرين عبر مواقع التواصل الاجتماعي في التأثير على قرار الشراء الالكتروني : دراسة على عينة من زبائن مؤسسة HEETCH [texte imprimé] / لامية قليل, Auteur ; سهى قتال, Auteur ; راشدي، نجوى, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1, 2023 . - 135ص. ISSN : TH/M4405 نسخة الكترونية فقط Langues : Arabe Tags : | مواقع التواصل الاجتماعي،الإعلان عبر مواقع التواصل الاجتماعي، المؤثرون، قرار الشراء الالكتروني.
Keywords: Social networking sites, advertising via social media, influencers, online purchasing decision. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة الى التعرف على مدى تأثير الإعلان بالمؤثرين عبر مواقع التواصل الاجتماعي على قرار الشراء الالكتروني لزبائن مؤسسة (Heetch)،من خلال قياس مدى تأثير خصائص المؤثر المتمثلة في : الخبرة، الجاذبية ، الألفة و الشعبية، الجدارة بالثقة و التشابه على هذا الأخير ،كما هدفت للتعرف على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين اجاباتهم ترجع للاختلافات في بياناتهم الشخصية، ولتحقيق ذلك تم استخدام المنهج الوصفي ذو الطابع التحليلي بالاستعانة بالاستبيان الإلكتروني الذي تم توزيعه عبر مواقع التواصل الاجتماعي على زبائن المؤسسة محل الدراسة أين تم جمع 170 إجابة.
وبعد تحليل البيانات المجمعة ومعالجتها احصائيا بالاستعانة ببرنامج (SPSS)، توصلنا الى: أن لخصائص المؤثر (الخبرة، لجاذبية، الألفة والشعبية، الجدارة بالثقة، التشابه) عبر مواقع التواصل الاجتماعي أثر ذو دلالة إحصائية على قرار الشراء الالكتروني لزبائن مؤسسة Heetch، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين إجابات المستجوبين حسب متغير الجنس، الحالة الاجتماعية، المستوى التعليمي والدخل، في حين توجد فروق حسب متغير السن.
Abstract:
This study aims to identify the impact of social media influencer advertising on the online purchase decision of (Heetch) organization's customers, by measuring the extent to which the influencer's characteristics: experience, attractiveness, familiarity, popularity, trustworthiness and similarity affect the latter.
It also aimed to identify the existence of statistically significant differences between their responses due to differences in their personal data. To achieve these goals, a descriptive approach was used with an analytical view, using an electronic questionnaire that was distributed through social media sites to the customers of (Heetch) where 170 answers were collected.
After analyzing the collected data and treating them statistically with the help of the SPSS program, we concluded: that Influencer characteristics (experience, attractiveness, familiarity and popularity, trustworthiness, similarity) across social media sites have a statistically significant impact on Heetch customers online purchasing decision, and the absence of statistical differences between the respondents answers according the variable of gender, marital status, educational level and the income, while there are differences according to the age variable.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1HwBgiTLXs3KvHYI-TrDPOxEPuTUI8Ukh/view?usp=drive [...] |
|  |