Titre : | واقع تدريس محتوى المعايير المحاسبية الدولية في الجامعة الجزائرية : دراسة عينة من جامعات الشرق الجزائري | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | عبد الرزاق امير بالة, Auteur ; المنور كيون, Auteur ; مريم شاهيناز زرارقة, Auteur ; فريد لطرش, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1 | Année de publication : | 2023 | Importance : | 204ص | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4234 | Note générale : | نسخة الكترونية فقط | Langues : | Arabe | Tags : | Keywords: international accounting standards, accounting environment, academic environment, accounting teaching
المعايير المحاسبية الدولية، البيئة المحاسبية، البيئة الأكاديمية، التدريس المحاسبي.. | Résumé : | تهدف هذه الدراسة إلى معرفة واقع تدريس محتوى المعايير المحاسبية الدولية في الجامعات الجزائرية، ولتحقيق أهداف البحث قمنا بالتطرق للإطار النظري للمعايير المحاسبية أولا، ثم قمنا بعرض مكونات البيئة المحاسبية في الجزائر، ومن بين أهم مكوناتها البيئة الأكاديمية التي نجد فيها التدريس المحاسبي. وفيما يخص الجانب التطبيقي وللوقوف على واقع تدريس هذا المقياس قمنا بتصميم استبيان موجه للطلبة والأساتذة، كما تم في الدراسة التطبيقية اعتماد المنهج التحليلي والإحصائي بالاعتماد على برنامج SPSS الذي عالجنا به البيانات المسترجعة.
وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من بينها ضرورة تكييف البيئة المحاسبية في الجزائرية مع المرجعية الدولية، ومحاولة النهوض بالتدريس المحاسبي في الجامعات الجزائرية ومطابقته لما هو معمول به دوليا، أما فيما يخص محتوى المعايير المحاسبية الدولية نرى أنه من الضرورة إعادة النظر فيه ومحاولة تدريسه في جميع التخصص المحاسبية وعلى مدار السنوات الدراسية الجامعية.
Summary:
This study aims to know the reality of teaching the content of international accounting standards in Algerian universities, and to achieve the objectives of the research, we have addressed the theoretical framework of accounting standards first, and then we have presented the components of the accounting environment in Algeria, and among the most important components of the academic environment in which we find accounting teaching. With regard to the applied side, and to find out the reality of teaching this scale, we designed a questionnaire directed to students and teachers, and in the applied study, the analytical and statistical approach was adopted, depending on the SPSS program, with which we processed the retrieved data.
The study reached several results, including the need to adapt the accounting environment in Algeria to the international reference, and try to promote accounting teaching in Algerian universities and conform to what is in practice internationally. Accounting specialization and throughout the university academic years.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1PxnPXdDj9HW0TMb2KeKVL7cqPi81iLMh/view?usp=drive [...] |
واقع تدريس محتوى المعايير المحاسبية الدولية في الجامعة الجزائرية : دراسة عينة من جامعات الشرق الجزائري [texte imprimé] / عبد الرزاق امير بالة, Auteur ; المنور كيون, Auteur ; مريم شاهيناز زرارقة, Auteur ; فريد لطرش, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1, 2023 . - 204ص. ISSN : TH/M4234 نسخة الكترونية فقط Langues : Arabe Tags : | Keywords: international accounting standards, accounting environment, academic environment, accounting teaching
المعايير المحاسبية الدولية، البيئة المحاسبية، البيئة الأكاديمية، التدريس المحاسبي.. | Résumé : | تهدف هذه الدراسة إلى معرفة واقع تدريس محتوى المعايير المحاسبية الدولية في الجامعات الجزائرية، ولتحقيق أهداف البحث قمنا بالتطرق للإطار النظري للمعايير المحاسبية أولا، ثم قمنا بعرض مكونات البيئة المحاسبية في الجزائر، ومن بين أهم مكوناتها البيئة الأكاديمية التي نجد فيها التدريس المحاسبي. وفيما يخص الجانب التطبيقي وللوقوف على واقع تدريس هذا المقياس قمنا بتصميم استبيان موجه للطلبة والأساتذة، كما تم في الدراسة التطبيقية اعتماد المنهج التحليلي والإحصائي بالاعتماد على برنامج SPSS الذي عالجنا به البيانات المسترجعة.
وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من بينها ضرورة تكييف البيئة المحاسبية في الجزائرية مع المرجعية الدولية، ومحاولة النهوض بالتدريس المحاسبي في الجامعات الجزائرية ومطابقته لما هو معمول به دوليا، أما فيما يخص محتوى المعايير المحاسبية الدولية نرى أنه من الضرورة إعادة النظر فيه ومحاولة تدريسه في جميع التخصص المحاسبية وعلى مدار السنوات الدراسية الجامعية.
Summary:
This study aims to know the reality of teaching the content of international accounting standards in Algerian universities, and to achieve the objectives of the research, we have addressed the theoretical framework of accounting standards first, and then we have presented the components of the accounting environment in Algeria, and among the most important components of the academic environment in which we find accounting teaching. With regard to the applied side, and to find out the reality of teaching this scale, we designed a questionnaire directed to students and teachers, and in the applied study, the analytical and statistical approach was adopted, depending on the SPSS program, with which we processed the retrieved data.
The study reached several results, including the need to adapt the accounting environment in Algeria to the international reference, and try to promote accounting teaching in Algerian universities and conform to what is in practice internationally. Accounting specialization and throughout the university academic years.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1PxnPXdDj9HW0TMb2KeKVL7cqPi81iLMh/view?usp=drive [...] |
|  |