Titre : | تأثير التسويق الوارد على اتجاهات المستهلك : دراسة عينية من مستهلكي مؤسسة IFRI | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | عيساوي، ندى الريحان, Auteur ; بوشامة، يسر ى, Auteur ; عصماني، سفيان, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1 | Année de publication : | 2022/2023 | Importance : | 133ص | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4438 | Note générale : | المذكرة في شكل الكتروني فقط | Langues : | Arabe | Tags : | التسويق الوارد، التسويق بالمحتوى، اتجاهات المستهلك.
Keywords: the inbound marketing, the content marketing, consumer attitudes. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير التسويق الوارد على اتجاهات المستهلك انطلاقا من متغيرين رئيسيين هما: التسويق الوارد كمتغير مستقل والذي تم قياسه بالاعتماد على الأبعاد التالية: الجذب، التحويل، الإغلاق، الإرضاء؛ واتجاهات المستهلك كمتغير تابع والذي تم قياسه بالاعتماد: المكون الإدراكي، المكون العاطفي، المكون السلوكي.
وتحقيقا لهدف الدراسة، تم تصميم استبيان إلكتروني موجه لزبائن مؤسسة "إفري"، حيث تم جمع البيانات في الفترة الممتدة بين 17 أفريل و13 ماي 2023، باستخدام طريقة المعاينة، حيث اشتملت العينة المجمعة على 250 زبونا من مختلف ولايات الجزائر (23 ولاية)، وقد اعتمدت الدراسة في جانبها التطبيقي على برنامج (spss. V 26) لإجراء الإحصاء الوصفي واختبار الفرضيات.
وبعد تحليل البيانات المجمعة ومعالجتها إحصائيا تم الوصول إلى: أن المؤسسة قيد الدراسة تطبق ركائز التسويق الوارد وبعضا من تقنياته بالتالي فهي تؤثر على اتجاهات المستهلك من خلال هذه التقنيات، كما قدمت الدراسة جملة من الاقتراحات بخصوص تطبيق نهج التسويق الوارد في المؤسسات الجزائرية.
Abstract:
This study aimed to find out the effect of inbound marketing on consumer attitudes based on two main variables: inbound marketing as an independent variable, which was measured based on the following dimensions: attraction, conversion, closure and delighting. And consumer attitudes as a dependent variable, which was measured based on: the cognitive component, the emotional component and the behavioral component.
In order to achieve the objective of the study, an electronic questionnaire was designed for the consumer of "Ifri" Institution, where data were collected in the period between April 17th and May 13th using the sampling method, as the collected sample included 250 customers from different states of Algeria (23 states). Its applied side is on the program (Spss. V26) to conduct descriptive statistics and analyze data.
After analyzing the collected data and processing it statistically, it was reached that: the institution under study applies the pillars of inbound marketing and some of its techniques, and therefore it affects consumer attitudes through these techniques. The study also presented a number of suggestions regarding the application of the marketing approach contained in Algerian institutions. | En ligne : | https://drive.google.com/file/d/14ch8C_EYTEzSnbk9uAJTmbFVxJkUEkic/view?usp=drive [...] |
تأثير التسويق الوارد على اتجاهات المستهلك : دراسة عينية من مستهلكي مؤسسة IFRI [texte imprimé] / عيساوي، ندى الريحان, Auteur ; بوشامة، يسر ى, Auteur ; عصماني، سفيان, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1, 2022/2023 . - 133ص. ISSN : TH/M4438 المذكرة في شكل الكتروني فقط Langues : Arabe Tags : | التسويق الوارد، التسويق بالمحتوى، اتجاهات المستهلك.
Keywords: the inbound marketing, the content marketing, consumer attitudes. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير التسويق الوارد على اتجاهات المستهلك انطلاقا من متغيرين رئيسيين هما: التسويق الوارد كمتغير مستقل والذي تم قياسه بالاعتماد على الأبعاد التالية: الجذب، التحويل، الإغلاق، الإرضاء؛ واتجاهات المستهلك كمتغير تابع والذي تم قياسه بالاعتماد: المكون الإدراكي، المكون العاطفي، المكون السلوكي.
وتحقيقا لهدف الدراسة، تم تصميم استبيان إلكتروني موجه لزبائن مؤسسة "إفري"، حيث تم جمع البيانات في الفترة الممتدة بين 17 أفريل و13 ماي 2023، باستخدام طريقة المعاينة، حيث اشتملت العينة المجمعة على 250 زبونا من مختلف ولايات الجزائر (23 ولاية)، وقد اعتمدت الدراسة في جانبها التطبيقي على برنامج (spss. V 26) لإجراء الإحصاء الوصفي واختبار الفرضيات.
وبعد تحليل البيانات المجمعة ومعالجتها إحصائيا تم الوصول إلى: أن المؤسسة قيد الدراسة تطبق ركائز التسويق الوارد وبعضا من تقنياته بالتالي فهي تؤثر على اتجاهات المستهلك من خلال هذه التقنيات، كما قدمت الدراسة جملة من الاقتراحات بخصوص تطبيق نهج التسويق الوارد في المؤسسات الجزائرية.
Abstract:
This study aimed to find out the effect of inbound marketing on consumer attitudes based on two main variables: inbound marketing as an independent variable, which was measured based on the following dimensions: attraction, conversion, closure and delighting. And consumer attitudes as a dependent variable, which was measured based on: the cognitive component, the emotional component and the behavioral component.
In order to achieve the objective of the study, an electronic questionnaire was designed for the consumer of "Ifri" Institution, where data were collected in the period between April 17th and May 13th using the sampling method, as the collected sample included 250 customers from different states of Algeria (23 states). Its applied side is on the program (Spss. V26) to conduct descriptive statistics and analyze data.
After analyzing the collected data and processing it statistically, it was reached that: the institution under study applies the pillars of inbound marketing and some of its techniques, and therefore it affects consumer attitudes through these techniques. The study also presented a number of suggestions regarding the application of the marketing approach contained in Algerian institutions. | En ligne : | https://drive.google.com/file/d/14ch8C_EYTEzSnbk9uAJTmbFVxJkUEkic/view?usp=drive [...] |
|  |