Titre : | أثر جودة العلاقة مع الزبون في المؤسسات الفندقية على تعزيز الصورة الذهنية : دراسة ميدانية على مجموعة من زبائن القطاع الفندقي بالجزائر | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | كامل ياسر جلال الدين, Auteur ; بباس ،عصام, Auteur ; رقاد، صليحة, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1 | Année de publication : | 2022/2023 | Importance : | ص165 | Format : | 30 سم | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4425 | Note générale : | المذكرة موجودة الالكتروني فقط | Langues : | Arabe | Tags : | جودة العلاقة مع الزبون الفندقية، صورة ذهنية، مؤسسات فندقية، جزائر.
Keywords: quality of the relationship with the hotel customer, mental image, hotel establishments, Algeria. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى تحديد أثر جودة العلاقة مع الزبون في المؤسسات الفندقية على تعزيز الصورة الذهنية للمؤسسات الفندقية انطلاقا من متغيرين رئيسين هما: جودة العلاقة مع الزبون كمتغير مستقل والذي تم قياسه بالاعتماد على الأبعاد التالية: الثقة،الالتزام،الرضا، والصورة الذهنية كمتغير تابع والتي تم قياسها بالاعتماد على الأبعاد التالية:البعد المعرفي، البعد الوجداني،البعد السلوكي،البعد الاجتماعي.
وتحقيقا لهدف الدراسة،تم تصميم استبيان موجه لزبائن مجموعة من المؤسسات الفندقية بالجزائر، وتم جمع البيانات الأولية الكترونيا باستخدام طريقة المعاينة الميسرة، حيث اشتملت العينة المجمعة على 269 زبونا لدى مجموعة من المؤسسات الفندقية بالجزائر. وقد اعتمدت الدراسة في جانبها التطبيقي على برمجية (SPSS.26)، لإجراء الإحصاء الوصفي واختبار الفرضيات.
تمثلت أهم النتائج في وجود أثر ذو دلالة إحصائية لجودة العلاقة مع الزبون في الصورة الذهنية، وأن بُعد "الرضا" هو أكثر بُعد يؤثر في تعزيز الصورة الذهنية للمؤسسات الفندقية محل الدراسة. و بناء على هذه النتائج، قدمت الدراسة مجموعة من الاقتراحات بخصوص تعزيز الصورة الذهنية بالمؤسسات الفندقية بالجزائر من خلال جودة العلاقة مع الزبون في المؤسسات الفندقية.
Abstract :
This study aimed to determine the impact of the quality of the relationship with the customer in hotel establishments on enhancing the mental image of hotel establishments based on two main variables: the quality of the relationship with the customer as an independent variable, which was measured based on the following dimensions: trust, commitment, satisfaction, and mental image as a dependent variable, which was measured based on the following dimensions: the cognitive dimension, the emotional dimension, the behavioral dimension, and the social dimension.
To achieve the objective of the study, a questionnaire was designed for the customers of a group of hotel establishments in Algeria. The primary data was collected electronically using the easy sampling method, where the collected sample included 269 customers at a group of hotel establishments in Algeria. . In its applied side, the study relied on (SPSS.26) software to conduct descriptive statistics and test hypotheses.
It was found that there is a statistically significant effect of the quality of the relationship with the customer in the mental image, and that the dimension of "satisfaction" is more a dimension that affects the enhancement of the mental image of the hotel establishments under study. Based on these results, the study presented a set of suggestions regarding enhancing the mental image of hotel establishments in Algeria through the quality of the relationship with the customer in hotel establishments.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1G1sutt76Ht6neoZC347vfTNSnG9xAX_b/view?usp=drive [...] |
أثر جودة العلاقة مع الزبون في المؤسسات الفندقية على تعزيز الصورة الذهنية : دراسة ميدانية على مجموعة من زبائن القطاع الفندقي بالجزائر [texte imprimé] / كامل ياسر جلال الدين, Auteur ; بباس ،عصام, Auteur ; رقاد، صليحة, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1, 2022/2023 . - ص165 ; 30 سم. ISSN : TH/M4425 المذكرة موجودة الالكتروني فقط Langues : Arabe Tags : | جودة العلاقة مع الزبون الفندقية، صورة ذهنية، مؤسسات فندقية، جزائر.
Keywords: quality of the relationship with the hotel customer, mental image, hotel establishments, Algeria. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى تحديد أثر جودة العلاقة مع الزبون في المؤسسات الفندقية على تعزيز الصورة الذهنية للمؤسسات الفندقية انطلاقا من متغيرين رئيسين هما: جودة العلاقة مع الزبون كمتغير مستقل والذي تم قياسه بالاعتماد على الأبعاد التالية: الثقة،الالتزام،الرضا، والصورة الذهنية كمتغير تابع والتي تم قياسها بالاعتماد على الأبعاد التالية:البعد المعرفي، البعد الوجداني،البعد السلوكي،البعد الاجتماعي.
وتحقيقا لهدف الدراسة،تم تصميم استبيان موجه لزبائن مجموعة من المؤسسات الفندقية بالجزائر، وتم جمع البيانات الأولية الكترونيا باستخدام طريقة المعاينة الميسرة، حيث اشتملت العينة المجمعة على 269 زبونا لدى مجموعة من المؤسسات الفندقية بالجزائر. وقد اعتمدت الدراسة في جانبها التطبيقي على برمجية (SPSS.26)، لإجراء الإحصاء الوصفي واختبار الفرضيات.
تمثلت أهم النتائج في وجود أثر ذو دلالة إحصائية لجودة العلاقة مع الزبون في الصورة الذهنية، وأن بُعد "الرضا" هو أكثر بُعد يؤثر في تعزيز الصورة الذهنية للمؤسسات الفندقية محل الدراسة. و بناء على هذه النتائج، قدمت الدراسة مجموعة من الاقتراحات بخصوص تعزيز الصورة الذهنية بالمؤسسات الفندقية بالجزائر من خلال جودة العلاقة مع الزبون في المؤسسات الفندقية.
Abstract :
This study aimed to determine the impact of the quality of the relationship with the customer in hotel establishments on enhancing the mental image of hotel establishments based on two main variables: the quality of the relationship with the customer as an independent variable, which was measured based on the following dimensions: trust, commitment, satisfaction, and mental image as a dependent variable, which was measured based on the following dimensions: the cognitive dimension, the emotional dimension, the behavioral dimension, and the social dimension.
To achieve the objective of the study, a questionnaire was designed for the customers of a group of hotel establishments in Algeria. The primary data was collected electronically using the easy sampling method, where the collected sample included 269 customers at a group of hotel establishments in Algeria. . In its applied side, the study relied on (SPSS.26) software to conduct descriptive statistics and test hypotheses.
It was found that there is a statistically significant effect of the quality of the relationship with the customer in the mental image, and that the dimension of "satisfaction" is more a dimension that affects the enhancement of the mental image of the hotel establishments under study. Based on these results, the study presented a set of suggestions regarding enhancing the mental image of hotel establishments in Algeria through the quality of the relationship with the customer in hotel establishments.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1G1sutt76Ht6neoZC347vfTNSnG9xAX_b/view?usp=drive [...] |
|  |