Titre : | اثر تكامل ممارسة سلسلة التوريد على الاداء التسويقي : دراسة ميدانية لبعض المؤسسات الصناعية لولاية سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | بقرار، فايز, Auteur ; قميجي، زينب, Auteur ; أنيسة حرفوش, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1 | Année de publication : | 2023 | Format : | PDF | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4190 | Langues : | Arabe | Résumé : | الملخص :
هدفت هذه الدراسةإلى التعرف على أثر تكامل ممارسات سلسلة التوريد ( التكامل الداخلي، التكامل مع الموردين، التكامل مع الزبائن) على الأداء التسويقي في المؤسسات الصناعية لولاية سطيف، وللتأكد من صحة الفرضيات وتحقيق هدف الدراسةتم استخدام المنهج الوصفي التحليليوالاستعانة بالاستبيان الذي استهدف عينة من شاغلي المناصب العليا على مستوى مؤسسات ولاية سطيف من نواب ومدراء ورؤساء مصالح.
وبعد معالجة البيانات بالاعتماد على برنامج (SPSS.V.22) توصلت الدراسة في الأخير إلىوجود أثر ايجابي لكل من التكامل الداخلي، التكامل مع الموردين، التكامل مع الزبائن على الأداء التسويقي في المؤسسات الصناعية لولاية سطيف، مع ضرورة سعي المؤسسات لتقوية وتعزيز علاقاتها مع مختلف شركائهامن أجل ضمان التميز، البقاء، والاستمرارية بما يحقق أداء تسويقي جيد.
الكلمات المفتاحية : سلسلة التوريد، تكامل سلسلة التوريد، الأداء التسويقي.
Abstract :
This study aimed to identify the impact of integration of supply chain practices (internal integration, integration with suppliers, integration with customers) on marketing performance in the industrial institutions of the wilaya of Setif, and to ensure the validity of the hypotheses and achieve the objective of the study, the descriptive analytical approach was used and the questionnaire was used, which targeted a sample of the occupants of senior positions at the level of the institutions of the wilaya of Setif, including deputies, managers and heads of interests.
Afterprocessing the databasedontheSPSS. V.22) Finally, the studyfounda positiveimpactof internalintegration, integration with suppliers, integrationwith customerson marketing performance in the industrialinstitutions of thewilayaof Sétif, with the needfor institutionsto seekto strengthen and strengthentheir relationswiththeirvariouspartnersin order to ensureexcellence, survival, andcontinuityin orderto achievegoodmarketingperformance.
Keywords:supplychain, supplychainintegration, marketing performance
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1JIiZ6_MiHEq29uNJ76qE_aP6yykd220G/view?usp=drive [...] |
اثر تكامل ممارسة سلسلة التوريد على الاداء التسويقي : دراسة ميدانية لبعض المؤسسات الصناعية لولاية سطيف [texte imprimé] / بقرار، فايز, Auteur ; قميجي، زينب, Auteur ; أنيسة حرفوش, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1, 2023 . - ; PDF. ISSN : TH/M4190 Langues : Arabe Résumé : | الملخص :
هدفت هذه الدراسةإلى التعرف على أثر تكامل ممارسات سلسلة التوريد ( التكامل الداخلي، التكامل مع الموردين، التكامل مع الزبائن) على الأداء التسويقي في المؤسسات الصناعية لولاية سطيف، وللتأكد من صحة الفرضيات وتحقيق هدف الدراسةتم استخدام المنهج الوصفي التحليليوالاستعانة بالاستبيان الذي استهدف عينة من شاغلي المناصب العليا على مستوى مؤسسات ولاية سطيف من نواب ومدراء ورؤساء مصالح.
وبعد معالجة البيانات بالاعتماد على برنامج (SPSS.V.22) توصلت الدراسة في الأخير إلىوجود أثر ايجابي لكل من التكامل الداخلي، التكامل مع الموردين، التكامل مع الزبائن على الأداء التسويقي في المؤسسات الصناعية لولاية سطيف، مع ضرورة سعي المؤسسات لتقوية وتعزيز علاقاتها مع مختلف شركائهامن أجل ضمان التميز، البقاء، والاستمرارية بما يحقق أداء تسويقي جيد.
الكلمات المفتاحية : سلسلة التوريد، تكامل سلسلة التوريد، الأداء التسويقي.
Abstract :
This study aimed to identify the impact of integration of supply chain practices (internal integration, integration with suppliers, integration with customers) on marketing performance in the industrial institutions of the wilaya of Setif, and to ensure the validity of the hypotheses and achieve the objective of the study, the descriptive analytical approach was used and the questionnaire was used, which targeted a sample of the occupants of senior positions at the level of the institutions of the wilaya of Setif, including deputies, managers and heads of interests.
Afterprocessing the databasedontheSPSS. V.22) Finally, the studyfounda positiveimpactof internalintegration, integration with suppliers, integrationwith customerson marketing performance in the industrialinstitutions of thewilayaof Sétif, with the needfor institutionsto seekto strengthen and strengthentheir relationswiththeirvariouspartnersin order to ensureexcellence, survival, andcontinuityin orderto achievegoodmarketingperformance.
Keywords:supplychain, supplychainintegration, marketing performance
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1JIiZ6_MiHEq29uNJ76qE_aP6yykd220G/view?usp=drive [...] |
|  |