A partir de cette page vous pouvez :
| Retourner au premier écran avec les catégories... |
Détail de l'auteur
Auteur سمية بروبي |
Documents disponibles écrits par cet auteur
Faire une suggestion Affiner la recherche Interroger des sources externes
Titre : اثر جائحة كورونا على الاداء المالي للبنوك التجارية : دراسة حالة بنك الاسكان والتمويل التجاري -وكالة سطيف - Type de document : texte imprimé Auteurs : نجيبة بودراعة, Auteur ; سمية بروبي, Directeur de thèse Editeur : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1 Année de publication : 2023 Importance : 120ص ISBN/ISSN/EAN : TH/M4215 Note générale : نسخة الكترونية فقط Langues : Arabe Résumé : هدفت الدراسة إلى تقييم الأداء المالي للمصارف التجارية قبل وخلال جائحة كورونا، وذلك من خلال استخدام مؤشرات كفاية رأس المال، جودة المنتوجات، كفاءة الإدارة، الربحية، وأخيرا السيولة أي عناصر نموذج CAMELS لكونها مقاييس ذات أهمية كبيرة في عملية تقييم الأداء المالي، للبنك محل الدراسة.
بناء على ذلك توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج من خلال تحليل وتفسير قيم النسب المالية المستعملة، ومن بين أهم النتائج التي توصل لها البحث في هذا الموضوع، أن بنك الإسكان والتمويل التجاري في الجزائر لم يتأثر تأثرا مباشرا بجائحة كورونا، بل هناك عوامل أخرى خارجية أثرت على أدائه المالي. ومن أهم أسباب تراجع مستواه المالي ارتفاع نسبة القروض المتعثرة، وعدم توظيف الودائع بشكل سليم، وهو ما يستدعي تدخل البنك المركزي لتجنب ارتفاع الخسائر وحماية المودعين. وكذلك تراجع المستوى الإداري للبنك بشكل ملاحظ بين فترتي الدراسة. مما انعكس على السيولة المالية والتي بدورها لها أثر مباشر على قيمة صافي الأرباح، أما بالنسبة لعدم تأثره بشكل مباشر فالمحتمل أنه راجع للمستوى المتوسط لكفاية رأس المال. وأخيرا ينبغي على البنك اتخاذ الإجراءات التصحيحية اللازمة في أقرب الآجال للخروج من الأزمة بأقل الخسائر.
Abstract:
This studyaimed to assess The Financial Performance of Commercial Banks before and during The Covide-19 Pandemic, using the indicators of capital adequacy, productquality, management efficiency, profitability and finallyliquidity, i.e. the elements of the CAMELS model, as they are very important to measure and evaluate the financial performance of the bankstudied. As a result, the study has achieved a number of resultsthrough the analysis and interpretation of the values of the financial ratios used, and among the most important results of the researchisthat the Housing Bank in Algeria has not been directlyaffected by the Corona pandemic, but there are otherexternalfactorsthat have affecteditsfinancial performance. One of the main reasons for the decline in thisfinancialfallis the high percentage of non-performingloans and the inability to use depositsproperly, whichrequires the intervention of the Central Bank to avoidhigherlosses and protectdepositors. The administrative level of the bankalsodecreasedsignificantlybetween the twostudyperiods. This wasreflected in financialliquidity, which in turn has a direct impact on the value of net profits, as not beingdirectlyaffected, itislikely to be due to the averagelevel of capital adequacy. Finally, the bankshouldtake the necessary corrective measures as soon as possible to emergefrom the crisiswith the least loss. The administrative bank’slevelalsodecreasedsignificantlybetween the twostudyperiods. This wasreflected in financialliquidity, which in turn has a direct impact on the value of net profits, as not beingdirectlyaffected, itislikely to be due to the averagelevel of capital adequacy. Finally, the bankshouldtake the necessary corrective measures as soon as possible to emergefrom the crisiswith the least loss.
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1G7pxV_AoSi_WteIMoVSRXEFYViM-W8a5/view?usp=drive [...] اثر جائحة كورونا على الاداء المالي للبنوك التجارية : دراسة حالة بنك الاسكان والتمويل التجاري -وكالة سطيف - [texte imprimé] / نجيبة بودراعة, Auteur ; سمية بروبي, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1, 2023 . - 120ص.
ISSN : TH/M4215
نسخة الكترونية فقط
Langues : Arabe
Résumé : هدفت الدراسة إلى تقييم الأداء المالي للمصارف التجارية قبل وخلال جائحة كورونا، وذلك من خلال استخدام مؤشرات كفاية رأس المال، جودة المنتوجات، كفاءة الإدارة، الربحية، وأخيرا السيولة أي عناصر نموذج CAMELS لكونها مقاييس ذات أهمية كبيرة في عملية تقييم الأداء المالي، للبنك محل الدراسة.
بناء على ذلك توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج من خلال تحليل وتفسير قيم النسب المالية المستعملة، ومن بين أهم النتائج التي توصل لها البحث في هذا الموضوع، أن بنك الإسكان والتمويل التجاري في الجزائر لم يتأثر تأثرا مباشرا بجائحة كورونا، بل هناك عوامل أخرى خارجية أثرت على أدائه المالي. ومن أهم أسباب تراجع مستواه المالي ارتفاع نسبة القروض المتعثرة، وعدم توظيف الودائع بشكل سليم، وهو ما يستدعي تدخل البنك المركزي لتجنب ارتفاع الخسائر وحماية المودعين. وكذلك تراجع المستوى الإداري للبنك بشكل ملاحظ بين فترتي الدراسة. مما انعكس على السيولة المالية والتي بدورها لها أثر مباشر على قيمة صافي الأرباح، أما بالنسبة لعدم تأثره بشكل مباشر فالمحتمل أنه راجع للمستوى المتوسط لكفاية رأس المال. وأخيرا ينبغي على البنك اتخاذ الإجراءات التصحيحية اللازمة في أقرب الآجال للخروج من الأزمة بأقل الخسائر.
Abstract:
This studyaimed to assess The Financial Performance of Commercial Banks before and during The Covide-19 Pandemic, using the indicators of capital adequacy, productquality, management efficiency, profitability and finallyliquidity, i.e. the elements of the CAMELS model, as they are very important to measure and evaluate the financial performance of the bankstudied. As a result, the study has achieved a number of resultsthrough the analysis and interpretation of the values of the financial ratios used, and among the most important results of the researchisthat the Housing Bank in Algeria has not been directlyaffected by the Corona pandemic, but there are otherexternalfactorsthat have affecteditsfinancial performance. One of the main reasons for the decline in thisfinancialfallis the high percentage of non-performingloans and the inability to use depositsproperly, whichrequires the intervention of the Central Bank to avoidhigherlosses and protectdepositors. The administrative level of the bankalsodecreasedsignificantlybetween the twostudyperiods. This wasreflected in financialliquidity, which in turn has a direct impact on the value of net profits, as not beingdirectlyaffected, itislikely to be due to the averagelevel of capital adequacy. Finally, the bankshouldtake the necessary corrective measures as soon as possible to emergefrom the crisiswith the least loss. The administrative bank’slevelalsodecreasedsignificantlybetween the twostudyperiods. This wasreflected in financialliquidity, which in turn has a direct impact on the value of net profits, as not beingdirectlyaffected, itislikely to be due to the averagelevel of capital adequacy. Finally, the bankshouldtake the necessary corrective measures as soon as possible to emergefrom the crisiswith the least loss.
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1G7pxV_AoSi_WteIMoVSRXEFYViM-W8a5/view?usp=drive [...]
Titre : تحسين أداء شركات التأمين ودوره في تعزيز رضا العملاء : -دراسة حالة شركة السلامة للتأمينات بسطيف Type de document : texte imprimé Auteurs : معمري أميرة, Auteur ; زنينه فيروز, Auteur ; سمية بروبي, Directeur de thèse Editeur : كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير Année de publication : 2023 Importance : 165ص ISBN/ISSN/EAN : TH/M4599 Langues : Arabe Tags : الرضا، الأداء، شركات التأمين.
Keywords: performance, satisfaction, insurance companies.Résumé : إنّ استمرارية المؤسسة في أداء نشاطها بشكل جيد وضمان نموها وتطورها مرهون بمدى قدرتها على جلب أكبر عدد من العملاء وتلبية حاجياتهم ورغباتهم وذلك من خلال تحسين أدائها بتقديم منتجات ذات جودة.
هدفت هذه الدراسة لمعرفة مدى مساهمة تحسين أداء شركة التأمين السلامة في تعزيز رضا العملاء، ولتحقيق ذلك فقد تم تطوير استبيان والذي تم توزيعه على عينة من عملاء الشركة والمقدرة ب 80 عميل، الذي خضع للتحليل باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (Spss,v25)، وقد توصلت الدراسة إلى أن تحسين الأداء يقوم بدور إيجابي ويسهم في تعزيز رضا عملاء شركة السلامة لتأمينات الجزائر.
Summary study:
The continuity of a good performance in the institution and the insurance of progress, depends on the ability of bringing the biggest number of customers and satisfee there needs by providing high quality products.
This study aimed to know the extent of improving the performance of Salama Insurance Algeria contribution to meet the satisfaction of customers, and in order for that a questionnaire was developed and has been distributed to a sample of customers (80) clients to be precise which was subjected to using these statistical package for social scienc (Spss,V25). The study showed that improving performance plays a major positive role of satisfying the clients of Salama Insurance Algeria.En ligne : https://drive.google.com/file/d/11DE8tLu6OZ0DHIo-lVLohmqZ80Xe4T8Q/view?usp=drive [...] تحسين أداء شركات التأمين ودوره في تعزيز رضا العملاء : -دراسة حالة شركة السلامة للتأمينات بسطيف [texte imprimé] / معمري أميرة, Auteur ; زنينه فيروز, Auteur ; سمية بروبي, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير, 2023 . - 165ص.
ISSN : TH/M4599
Langues : Arabe
Tags : الرضا، الأداء، شركات التأمين.
Keywords: performance, satisfaction, insurance companies.Résumé : إنّ استمرارية المؤسسة في أداء نشاطها بشكل جيد وضمان نموها وتطورها مرهون بمدى قدرتها على جلب أكبر عدد من العملاء وتلبية حاجياتهم ورغباتهم وذلك من خلال تحسين أدائها بتقديم منتجات ذات جودة.
هدفت هذه الدراسة لمعرفة مدى مساهمة تحسين أداء شركة التأمين السلامة في تعزيز رضا العملاء، ولتحقيق ذلك فقد تم تطوير استبيان والذي تم توزيعه على عينة من عملاء الشركة والمقدرة ب 80 عميل، الذي خضع للتحليل باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (Spss,v25)، وقد توصلت الدراسة إلى أن تحسين الأداء يقوم بدور إيجابي ويسهم في تعزيز رضا عملاء شركة السلامة لتأمينات الجزائر.
Summary study:
The continuity of a good performance in the institution and the insurance of progress, depends on the ability of bringing the biggest number of customers and satisfee there needs by providing high quality products.
This study aimed to know the extent of improving the performance of Salama Insurance Algeria contribution to meet the satisfaction of customers, and in order for that a questionnaire was developed and has been distributed to a sample of customers (80) clients to be precise which was subjected to using these statistical package for social scienc (Spss,V25). The study showed that improving performance plays a major positive role of satisfying the clients of Salama Insurance Algeria.En ligne : https://drive.google.com/file/d/11DE8tLu6OZ0DHIo-lVLohmqZ80Xe4T8Q/view?usp=drive [...]
Titre : تحليل قائمة التدفقات النقدية في المنظمة : دراسة حالة مطاحن الهضاب العليا - سطيف Type de document : texte imprimé Auteurs : دقيش، هاجر, Auteur ; سلام، أميرة, Auteur ; سمية بروبي, Directeur de thèse Editeur : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1 Année de publication : 2021 Importance : 109 ص Format : 30 سم ISBN/ISSN/EAN : TH/M3507 Langues : Arabe En ligne : https://drive.google.com/file/d/1TPxQcpPBy2ioG1cZoa5Dq6HsZuGbIJSw/view?usp=shari [...] تحليل قائمة التدفقات النقدية في المنظمة : دراسة حالة مطاحن الهضاب العليا - سطيف [texte imprimé] / دقيش، هاجر, Auteur ; سلام، أميرة, Auteur ; سمية بروبي, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1, 2021 . - 109 ص ; 30 سم.
ISSN : TH/M3507
Langues : Arabe
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1TPxQcpPBy2ioG1cZoa5Dq6HsZuGbIJSw/view?usp=shari [...] Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Cote Support Localisation Section Disponibilité م2/ 3507 مذكرة مكتبة مدارس الدكتوراه مذكرات الماستر Disponible دور ادارة المعرفة في تعزيز القدرات الإبداعية في المؤسسات الصغيرة و المتوسطة / سمية بروبي
Titre : دور ادارة المعرفة في تعزيز القدرات الإبداعية في المؤسسات الصغيرة و المتوسطة : دراسة حالة بعض المؤسسات الصغرة و المتوسطة بولاية سطيف Type de document : texte imprimé Auteurs : سمية بروبي, Auteur ; منير رحماني, Directeur de thèse Editeur : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1 Importance : 260ص Format : 30سم ISBN/ISSN/EAN : TH/D0315 Langues : Arabe دور ادارة المعرفة في تعزيز القدرات الإبداعية في المؤسسات الصغيرة و المتوسطة : دراسة حالة بعض المؤسسات الصغرة و المتوسطة بولاية سطيف [texte imprimé] / سمية بروبي, Auteur ; منير رحماني, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1, [s.d.] . - 260ص ; 30سم.
ISSN : TH/D0315
Langues : ArabeRéservation
Réserver ce document
Exemplaires
Cote Support Localisation Section Disponibilité ط2/ 0315 مذكرة مكتبة مدارس الدكتوراه أطروحات الدكتوراه لمكتبة مدراس الدكتوراه Disponible
Titre : دور التسويق الالكتروني في تحسين السمعة الالكترونية : دراسة حالة مؤسسة موبيليس سطيف Type de document : texte imprimé Auteurs : سهيل شاكر, Auteur ; سامي بن عزيز, Auteur ; سمية بروبي, Directeur de thèse Editeur : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر Année de publication : 2025 ISBN/ISSN/EAN : TH/M5210 Langues : Arabe Tags : e-marketing, e-reputation, mobilis
التسويق الالكتروني، السمعة الالكترونية، موبيليسRésumé : سعت هذه الدراسة إلى توضيح دور التسويق الإلكتروني في تعزيز السمعة الإلكترونية، وقد تم التركيز على مؤسسة موبيليس سطيف كنموذج للدراسة نظراً لاعتمادها الكبير على هذا النوع من التسويق في تفاعلها مع زبائنها، بهدف ضمان استمراريتها والحفاظ على سمعتها. كما هدفت دراستنا الى التعرف على الانشطة الالكترونية في مجال التسويق التي تعتمدها المؤسسة وتقييم مدى فعاليتها في بناء سمعة الكترونية جيدة وتعزيز ثقة العملاء بالمؤسسة. اعتمدت الدراسة على استمارة استبيان الكترونية كأداة للدراسة للحصول على المعلومات التي تخدم دراستنا، اضافة الى الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي. وزع الاستبيان على عينة بلغ عدد 74 فرد من زبائن مؤسسة موبيليس. توصلت الدراسة الى نتيجة تؤكد صحة الفرضية الرئيسية المتمثلة في مساهمة التسويق الالكتروني بأبعاده الأربعة بشكل ايجابي في تحسين السمعة الالكترونية لمؤسسة موبيليس.
Abstract:
This study aims to clarify the role of electronic marketing in enhancing electronic reputation. The focus was placed on the Mobilis Setif company as a case study, due to its heavy reliance on this type of marketing in its interactions with customers, with the goal of ensuring its continuity and maintaining its reputation. The study also aims to identify the electronic marketing activities adopted by the company and to assess their effectiveness in building a good electronic reputation and strengthening customer trust in the company.
We used an electronic questionnaire as the main tool to collect data that serves our study, in addition to relying on the descriptive and analytical method. The questionnaire was distributed to a sample of 74 individuals from the customers of Mobilis.
The study concluded with a result that confirms the validity of the main hypothesis: that electronic marketing, in its four dimensions, positively contributes to improving the electronic reputation of Mobilis.
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1-dGt9nzFhYxF_-ag43M6gLDNWajaOm2M/view?usp=drive [...] دور التسويق الالكتروني في تحسين السمعة الالكترونية : دراسة حالة مؤسسة موبيليس سطيف [texte imprimé] / سهيل شاكر, Auteur ; سامي بن عزيز, Auteur ; سمية بروبي, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2025.
ISSN : TH/M5210
Langues : Arabe
Tags : e-marketing, e-reputation, mobilis
التسويق الالكتروني، السمعة الالكترونية، موبيليسRésumé : سعت هذه الدراسة إلى توضيح دور التسويق الإلكتروني في تعزيز السمعة الإلكترونية، وقد تم التركيز على مؤسسة موبيليس سطيف كنموذج للدراسة نظراً لاعتمادها الكبير على هذا النوع من التسويق في تفاعلها مع زبائنها، بهدف ضمان استمراريتها والحفاظ على سمعتها. كما هدفت دراستنا الى التعرف على الانشطة الالكترونية في مجال التسويق التي تعتمدها المؤسسة وتقييم مدى فعاليتها في بناء سمعة الكترونية جيدة وتعزيز ثقة العملاء بالمؤسسة. اعتمدت الدراسة على استمارة استبيان الكترونية كأداة للدراسة للحصول على المعلومات التي تخدم دراستنا، اضافة الى الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي. وزع الاستبيان على عينة بلغ عدد 74 فرد من زبائن مؤسسة موبيليس. توصلت الدراسة الى نتيجة تؤكد صحة الفرضية الرئيسية المتمثلة في مساهمة التسويق الالكتروني بأبعاده الأربعة بشكل ايجابي في تحسين السمعة الالكترونية لمؤسسة موبيليس.
Abstract:
This study aims to clarify the role of electronic marketing in enhancing electronic reputation. The focus was placed on the Mobilis Setif company as a case study, due to its heavy reliance on this type of marketing in its interactions with customers, with the goal of ensuring its continuity and maintaining its reputation. The study also aims to identify the electronic marketing activities adopted by the company and to assess their effectiveness in building a good electronic reputation and strengthening customer trust in the company.
We used an electronic questionnaire as the main tool to collect data that serves our study, in addition to relying on the descriptive and analytical method. The questionnaire was distributed to a sample of 74 individuals from the customers of Mobilis.
The study concluded with a result that confirms the validity of the main hypothesis: that electronic marketing, in its four dimensions, positively contributes to improving the electronic reputation of Mobilis.
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1-dGt9nzFhYxF_-ag43M6gLDNWajaOm2M/view?usp=drive [...] Permalink



