Titre : | تأثير المقاربة الحديثة للولاء من منظور قيمة العميل على المزايا التنافسية للمؤسسة الإقتصادية الجزائرية : دراسة إستقصائية لعملاء شركة موبيليس | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | بن عليوش، توفيق, Auteur ; بن سديرة، عمر, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير | Année de publication : | 2023 | Importance : | 290ص | ISBN/ISSN/EAN : | TH1480 | Langues : | Arabe | Tags : | Keywords: client value, competitive advantages, loyalty, Mobilis Company.
الكلمات المفتاحية: قيمة العميل، مزايا تنافسية، ولاء، شركة موبيليس. | Résumé : | ملخص:
هدفت الدراسة إلى معرفة مدى تأثير قيمة العميل على المزايا التنافسية في إطار مقاربة الولاء، وقد خصت الدراسة عملاء شركة إتصالات الجزائر للهاتف النقال موبيليس، ولتحقيق أهداف الدراسةتم جمع وتحليل البيانات التي تم تحصيلها من 520 عميل للشركة والمنتشرين عبر الوطن عن طريق إستبيان وزع إليكترونيا، وتم إختبار الفرضيات بإستعمال برنامجي الإحصاء Spss25 وSmart PLS4وذلك بالاستعانة بالعديد من الأساليب الإحصائية كالمتوسط الحسابي، الإنحراف المعياري، الإرتباط والانحدار.
توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها:
وجود تأثير لقيمة العميل على المزايا التنافسية لشركة موبيليس مع إمتداد جزئي لهذا التأثير إلى الولاء. وبينت النتائج وجود تأثير إيجابي لكل أبعاد قيمة العميل على المزايا التنافسية مع وجود تباين في حجم التأثير، ما يعني أهمية قيمة العميل في الرفع من المزايا التنافسية للشركة، كما ثبت وجود تأثير مباشر للمزايا التنافسية على ولاء العميل، وأكدت الدراسة على إمتدادتأثير قيمة العميل على المزايا التنافسية مجتمعة إلى الولاء ، حيث أبانت النتائج أن المسار غير المباشر لقيمة العميل عبر المزايا التنافسية مجتمعة يساهم في تعزيز مستوى الولاء، مع وجود تباين في وقع تأثير قيمة العميل على المزايا التنافسية منفصلة على الولاء ، حيث كان هناك أثر إيجابي للمسار غير المباشر لقيمة العميل على الولاء عبر بعدي المنتج والإبداع وبالتالي تعزيز في مستوى الولاء، في حين المسار غير المباشر عبر بعدي التكلفة والإستجابة لم يساهم في تعزيز الولاء، كما سجلت الدراسة نتيجة مهمة أخرى وهي الوساطة الجزئية للمزايا التنافسية في العلاقة بين قيمة العميل والولاء، أي أن تأثير قيمة العميل على المزيا التنافسية في إطار مقاربة الولاء تأثير مستمر لكن جزئي.
الكلمات المفتاحية: قيمة العميل، مزايا تنافسية، ولاء، شركة موبيليس.
Abstract:
This study aimed to find out client value impact as a modern approach of loyalty on competitive advantages, and the consequences of this impact on the loyalty level.
The study singled out Mobilis clients, the leader of Algerian wireless telecommunications market, the data collected from 520 clients by electronic questionnaire, The hypotheses were tested by two statistical programs Spss 25 and Smart PLS4, by Using of many statistical methods such as mean, ecart type, correlation and regression.
The study obtained a number of results, most notably are:
The effect of client value on the competitive advantages of Mobilis Company, with a partial extension of this effect to client loyalty. The results revealed a positive effect of all client value dimensions on competitive advantages, with a variation in the effect size, which means that the client value has an important role in competitive advantages increasing, It has also been proven a direct impact of competitive advantages on client loyalty, and the study assured the impact of client value on competitive advantages extends to loyalty, Where the results showed that the indirect path of customer value though competitive advantages combined contributes to loyalty enhancing, with a discrepancy of client value impact on competitive advantages separately on loyalty, there was a positive effect of the indirect path of client value on loyalty through the two dimensions of product and creativity, while the indirect path through cost and responsiveness didn't contribute to loyalty enhancing, The study also showed another important result, which is the partial mediation of competitive advantages in the client value and loyalty relationship, that means, the effect of client value on competitive advantages within loyalty approach framework is a continuous but partial.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1_Tnn27XjtJZHut3NTr7m1HWJwaZG10s9/view?usp=drive [...] |
تأثير المقاربة الحديثة للولاء من منظور قيمة العميل على المزايا التنافسية للمؤسسة الإقتصادية الجزائرية : دراسة إستقصائية لعملاء شركة موبيليس [texte imprimé] / بن عليوش، توفيق, Auteur ; بن سديرة، عمر, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير, 2023 . - 290ص. ISSN : TH1480 Langues : Arabe Tags : | Keywords: client value, competitive advantages, loyalty, Mobilis Company.
الكلمات المفتاحية: قيمة العميل، مزايا تنافسية، ولاء، شركة موبيليس. | Résumé : | ملخص:
هدفت الدراسة إلى معرفة مدى تأثير قيمة العميل على المزايا التنافسية في إطار مقاربة الولاء، وقد خصت الدراسة عملاء شركة إتصالات الجزائر للهاتف النقال موبيليس، ولتحقيق أهداف الدراسةتم جمع وتحليل البيانات التي تم تحصيلها من 520 عميل للشركة والمنتشرين عبر الوطن عن طريق إستبيان وزع إليكترونيا، وتم إختبار الفرضيات بإستعمال برنامجي الإحصاء Spss25 وSmart PLS4وذلك بالاستعانة بالعديد من الأساليب الإحصائية كالمتوسط الحسابي، الإنحراف المعياري، الإرتباط والانحدار.
توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها:
وجود تأثير لقيمة العميل على المزايا التنافسية لشركة موبيليس مع إمتداد جزئي لهذا التأثير إلى الولاء. وبينت النتائج وجود تأثير إيجابي لكل أبعاد قيمة العميل على المزايا التنافسية مع وجود تباين في حجم التأثير، ما يعني أهمية قيمة العميل في الرفع من المزايا التنافسية للشركة، كما ثبت وجود تأثير مباشر للمزايا التنافسية على ولاء العميل، وأكدت الدراسة على إمتدادتأثير قيمة العميل على المزايا التنافسية مجتمعة إلى الولاء ، حيث أبانت النتائج أن المسار غير المباشر لقيمة العميل عبر المزايا التنافسية مجتمعة يساهم في تعزيز مستوى الولاء، مع وجود تباين في وقع تأثير قيمة العميل على المزايا التنافسية منفصلة على الولاء ، حيث كان هناك أثر إيجابي للمسار غير المباشر لقيمة العميل على الولاء عبر بعدي المنتج والإبداع وبالتالي تعزيز في مستوى الولاء، في حين المسار غير المباشر عبر بعدي التكلفة والإستجابة لم يساهم في تعزيز الولاء، كما سجلت الدراسة نتيجة مهمة أخرى وهي الوساطة الجزئية للمزايا التنافسية في العلاقة بين قيمة العميل والولاء، أي أن تأثير قيمة العميل على المزيا التنافسية في إطار مقاربة الولاء تأثير مستمر لكن جزئي.
الكلمات المفتاحية: قيمة العميل، مزايا تنافسية، ولاء، شركة موبيليس.
Abstract:
This study aimed to find out client value impact as a modern approach of loyalty on competitive advantages, and the consequences of this impact on the loyalty level.
The study singled out Mobilis clients, the leader of Algerian wireless telecommunications market, the data collected from 520 clients by electronic questionnaire, The hypotheses were tested by two statistical programs Spss 25 and Smart PLS4, by Using of many statistical methods such as mean, ecart type, correlation and regression.
The study obtained a number of results, most notably are:
The effect of client value on the competitive advantages of Mobilis Company, with a partial extension of this effect to client loyalty. The results revealed a positive effect of all client value dimensions on competitive advantages, with a variation in the effect size, which means that the client value has an important role in competitive advantages increasing, It has also been proven a direct impact of competitive advantages on client loyalty, and the study assured the impact of client value on competitive advantages extends to loyalty, Where the results showed that the indirect path of customer value though competitive advantages combined contributes to loyalty enhancing, with a discrepancy of client value impact on competitive advantages separately on loyalty, there was a positive effect of the indirect path of client value on loyalty through the two dimensions of product and creativity, while the indirect path through cost and responsiveness didn't contribute to loyalty enhancing, The study also showed another important result, which is the partial mediation of competitive advantages in the client value and loyalty relationship, that means, the effect of client value on competitive advantages within loyalty approach framework is a continuous but partial.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1_Tnn27XjtJZHut3NTr7m1HWJwaZG10s9/view?usp=drive [...] |
|  |