A partir de cette page vous pouvez :
Retourner au premier écran avec les catégories... |
Détail de l'auteur
Auteur حرفوش، أنيسة |
Documents disponibles écrits par cet auteur



أثر الحوكمة الداخلية على جودة الأرباح / حرفوش، أنيسة
Titre : أثر الحوكمة الداخلية على جودة الأرباح : دراسة قياسية Type de document : texte imprimé Auteurs : حرفوش، أنيسة ; ملياني، حكيم, Directeur de thèse Editeur : سطيف : كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير Année de publication : 2015 Importance : 250 ص. Format : 27 سم. Accompagnement : CD Langues : Arabe أثر الحوكمة الداخلية على جودة الأرباح : دراسة قياسية [texte imprimé] / حرفوش، أنيسة ; ملياني، حكيم, Directeur de thèse . - سطيف : كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير, 2015 . - 250 ص. ; 27 سم. + CD.
Langues : Arabe
Titre : تأثير تطبيق الحوكمة الالكترونية في تحسين جودة الخدمة الصحية : دراسة عينة من مقدمي الخدمة ببعض العيادات متعددة الخدمات- سطيف Type de document : texte imprimé Auteurs : فرحات كوثر, Auteur ; ليليا ياسمين برارمة, Auteur ; حرفوش، أنيسة, Directeur de thèse Editeur : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر Année de publication : 2025 ISBN/ISSN/EAN : TH/M5327 Langues : Arabe Tags : الحوكمة الإلكترونية، جودة الخدمات الصحية؛ المؤسسات الصحية العمومية؛ التحول الرقمي.
Keywords: E-governance, Healthcare Service Quality, Public Health Institutions, Digital Transformation.Résumé : هدفت الدراسة إلى معرفة تأثير تطبيق الحوكمة الإلكترونية في تحسين جودة الخدمة الصحية من وجهة نظر مقدمي الخدمة ببعض العيادات متعددة الخدمات في مدينة سطيف.وقد تم اختيار عينة قصدية من موظفي القطاع الصحي تضم 86 مفردة موزعين على خمس عيادات، تم انتقاؤهم بناء على مدى تعاملهم المباشر مع أنظمة الحوكمة الإلكترونية داخل بيئة العمل.
اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي باعتباره الأنسب لطبيعة الموضوع، كما تم استخدام ثلاث أدوات بحثية لجمع البيانات: الاستبيان، المقابلة، والملاحظة الميدانية. وقد صمم الاستبيان ليقيس المتغيرات المستقلة المتمثلة في أبعاد الحوكمة الإلكترونية (البعد البشري، البعد التقني، البعد الإداري، البعد التنظيمي)، في حين شمل المتغير التابع أبعاد جودة الخدمة الصحية (الملموسية، الاعتمادية، الاستجابة، الأمان، والتعاطف).
تم تحليل البيانات باستخدام البرنامج الإحصائي SPSS (الإصدار27)، بالاعتماد على مجموعة من الأساليب الإحصائية، وقد توصلت الدراسة إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية لأبعاد الحوكمة الإلكترونية على جودة الخدمات الصحية المقدمة، مما يعكس الدور الفاعل لتوظيف تقنيات الإدارة الرقمية في تحسين الأداء المؤسسي والارتقاء بمستوى الرعاية الصحية في المؤسسات العمومية. وأوصت الدراسة بضرورة دعم جهود التحول الرقمي وتطوير المهارات التقنية والبشرية داخل المؤسسات الصحية، بما يعزز فعالية الحوكمة الإلكترونية ويسهم في تحسين جودة الخدمات الصحية.
Abstract:
This study aimed to examine the impact of implementing e-governance on the improvement of healthcare service quality from the perspective of service providers in selected multi-service clinics in the city of Sétif. A purposive sample of 86 healthcare employees was selected across five clinics, based on their direct interaction with e-governance systems in their daily work environment.
The research adopted a descriptive-analytical methodology, deemed appropriate for the study’s objectives. Data collection was carried out using three main tools: a structured questionnaire, semi-structured interviews, and field observations. The questionnaire was designed to assess the independent variables, represented by the dimensions of e-governance (human, technical, administrative, and organizational), while the dependent variable was defined as the dimensions of healthcare service quality (tangibility, reliability, responsiveness, safety, and empathy).
The data were analyzed using SPSS (version 27), employing several statistical techniques. The findings revealed a statistically significant impact of the e-governance dimensions on the quality of healthcare services. This highlights the effective role of digital management tools in enhancing institutional performance and improving the level of care in public health institutions.
The study recommends reinforcing digital transformation efforts and developing both technical and human capacities within healthcare institutions to improve the effectiveness of e-governance and ensure better service quality.
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1WxegwVO_gx2vHMoWczZwqytyGDITcKQf/view?usp=drive [...] تأثير تطبيق الحوكمة الالكترونية في تحسين جودة الخدمة الصحية : دراسة عينة من مقدمي الخدمة ببعض العيادات متعددة الخدمات- سطيف [texte imprimé] / فرحات كوثر, Auteur ; ليليا ياسمين برارمة, Auteur ; حرفوش، أنيسة, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2025.
ISSN : TH/M5327
Langues : Arabe
Tags : الحوكمة الإلكترونية، جودة الخدمات الصحية؛ المؤسسات الصحية العمومية؛ التحول الرقمي.
Keywords: E-governance, Healthcare Service Quality, Public Health Institutions, Digital Transformation.Résumé : هدفت الدراسة إلى معرفة تأثير تطبيق الحوكمة الإلكترونية في تحسين جودة الخدمة الصحية من وجهة نظر مقدمي الخدمة ببعض العيادات متعددة الخدمات في مدينة سطيف.وقد تم اختيار عينة قصدية من موظفي القطاع الصحي تضم 86 مفردة موزعين على خمس عيادات، تم انتقاؤهم بناء على مدى تعاملهم المباشر مع أنظمة الحوكمة الإلكترونية داخل بيئة العمل.
اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي باعتباره الأنسب لطبيعة الموضوع، كما تم استخدام ثلاث أدوات بحثية لجمع البيانات: الاستبيان، المقابلة، والملاحظة الميدانية. وقد صمم الاستبيان ليقيس المتغيرات المستقلة المتمثلة في أبعاد الحوكمة الإلكترونية (البعد البشري، البعد التقني، البعد الإداري، البعد التنظيمي)، في حين شمل المتغير التابع أبعاد جودة الخدمة الصحية (الملموسية، الاعتمادية، الاستجابة، الأمان، والتعاطف).
تم تحليل البيانات باستخدام البرنامج الإحصائي SPSS (الإصدار27)، بالاعتماد على مجموعة من الأساليب الإحصائية، وقد توصلت الدراسة إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية لأبعاد الحوكمة الإلكترونية على جودة الخدمات الصحية المقدمة، مما يعكس الدور الفاعل لتوظيف تقنيات الإدارة الرقمية في تحسين الأداء المؤسسي والارتقاء بمستوى الرعاية الصحية في المؤسسات العمومية. وأوصت الدراسة بضرورة دعم جهود التحول الرقمي وتطوير المهارات التقنية والبشرية داخل المؤسسات الصحية، بما يعزز فعالية الحوكمة الإلكترونية ويسهم في تحسين جودة الخدمات الصحية.
Abstract:
This study aimed to examine the impact of implementing e-governance on the improvement of healthcare service quality from the perspective of service providers in selected multi-service clinics in the city of Sétif. A purposive sample of 86 healthcare employees was selected across five clinics, based on their direct interaction with e-governance systems in their daily work environment.
The research adopted a descriptive-analytical methodology, deemed appropriate for the study’s objectives. Data collection was carried out using three main tools: a structured questionnaire, semi-structured interviews, and field observations. The questionnaire was designed to assess the independent variables, represented by the dimensions of e-governance (human, technical, administrative, and organizational), while the dependent variable was defined as the dimensions of healthcare service quality (tangibility, reliability, responsiveness, safety, and empathy).
The data were analyzed using SPSS (version 27), employing several statistical techniques. The findings revealed a statistically significant impact of the e-governance dimensions on the quality of healthcare services. This highlights the effective role of digital management tools in enhancing institutional performance and improving the level of care in public health institutions.
The study recommends reinforcing digital transformation efforts and developing both technical and human capacities within healthcare institutions to improve the effectiveness of e-governance and ensure better service quality.
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1WxegwVO_gx2vHMoWczZwqytyGDITcKQf/view?usp=drive [...]
Titre : تقييم جودة خدمة النقل بالترامواي من وجهة نظر مستخدميه : دراسة عينة من مستخدمي ترامواي سطيف Type de document : texte imprimé Auteurs : طوكاي مريم, Auteur ; مخلوفي نزيهة, Auteur ; حرفوش، أنيسة, Directeur de thèse Editeur : كلية العلوم الاقتصادية سطيف Année de publication : 2024 Importance : 120 Format : نسخة الكترونية ISBN/ISSN/EAN : TH/M5089 Langues : Arabe Résumé : الملخص:
هدفت الدراسة لتقييم جودة خدمات النقل المقدمة من طرف مؤسسة سيترام سطيف من وجهة نظر مستخدميه، من خلال تحليل أبعاد جودة الخدمة (الملموسية، الاعتمادية، الاستجابة، التعاطف، والأمان). ولغرض تحقيق ذلك تم الاعتماد على الاستبيان الالكتروني كأداة رئيسية في جمع البيانات، من خلال توزيعه على عينة عشوائية مكونة من 600 فرد من مستخدمي ترامواي سطيف. تم الاستعانة ببرنامج (spss) من أجل تحليل ومعالجة البيانات احصائيا، وهذا بالاستعانة بالعديد من الأساليب الإحصائية المناسبة لاختبار صحة فرضيات الدراسة .
توصلت الدراسة إلى أن مؤسسة ترامواي سطيف تتبنى أبعاد جودة الخدمة الخمس (الملموسية، الاعتمادية، الاستجابة، التعاطف، والأمان) بمستوى عال، وذلك من وجهة نظر مستخدميه، في حين لم تتوصل الدراسة لوجود أي فروق ذات دلالة احصائية بين اتجاهات مستخدمي ترامواي سطيف حول أبعاد جودة خدمة النقل المقدمة لهم تعزى للعوامل الديمغرافية (الجنس، السن، المستوى التعليمي، المهنة).
الكلمات المفتاحية : النقل الحضري، جودة خدمة النقل الحضري، تقييم جودة خدمة النقل الحضري، أبعاد جودة الخدمة.
Abstract:
The study aimed to evaluate the quality of transportation services provided by the Setram Setif Company from the perspective of its users, by analyzing the dimensions of service quality (tangibility, reliability, responsiveness, empathy, and safety). In order to achieve the objectives of this study, an electronic questionnaire was used as the main tool for data collection, distributed to a random sample of 600 tram users in Sétif. The program of (Spss 22) was used to analyze and handle the data statistically, using many statistical methods and measures, to test the validity of the study’s hypotheses.
The study found that the Setram Setif Company, adopts the five dimensions of service quality (tangibility, reliability, responsiveness, empathy, and safety) at a high level from the perspective of its users. However, the study did not find any statistically significant differences between the attitudes of Setram setif users towards the dimensions of the quality of transportation services provided to them attributed to demographic factors (gender, age, educational level, occupation).
Keywords: Urban Transportation, Quality of Urban Transportation Services, Evaluation of Quality of Urban Transportation Services, Service quality dimensions.
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1CTsGfFzRXFpz32A5K_-CecuQshVK3K2n/view?usp=drive [...] تقييم جودة خدمة النقل بالترامواي من وجهة نظر مستخدميه : دراسة عينة من مستخدمي ترامواي سطيف [texte imprimé] / طوكاي مريم, Auteur ; مخلوفي نزيهة, Auteur ; حرفوش، أنيسة, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية سطيف, 2024 . - 120 ; نسخة الكترونية.
ISSN : TH/M5089
Langues : Arabe
Résumé : الملخص:
هدفت الدراسة لتقييم جودة خدمات النقل المقدمة من طرف مؤسسة سيترام سطيف من وجهة نظر مستخدميه، من خلال تحليل أبعاد جودة الخدمة (الملموسية، الاعتمادية، الاستجابة، التعاطف، والأمان). ولغرض تحقيق ذلك تم الاعتماد على الاستبيان الالكتروني كأداة رئيسية في جمع البيانات، من خلال توزيعه على عينة عشوائية مكونة من 600 فرد من مستخدمي ترامواي سطيف. تم الاستعانة ببرنامج (spss) من أجل تحليل ومعالجة البيانات احصائيا، وهذا بالاستعانة بالعديد من الأساليب الإحصائية المناسبة لاختبار صحة فرضيات الدراسة .
توصلت الدراسة إلى أن مؤسسة ترامواي سطيف تتبنى أبعاد جودة الخدمة الخمس (الملموسية، الاعتمادية، الاستجابة، التعاطف، والأمان) بمستوى عال، وذلك من وجهة نظر مستخدميه، في حين لم تتوصل الدراسة لوجود أي فروق ذات دلالة احصائية بين اتجاهات مستخدمي ترامواي سطيف حول أبعاد جودة خدمة النقل المقدمة لهم تعزى للعوامل الديمغرافية (الجنس، السن، المستوى التعليمي، المهنة).
الكلمات المفتاحية : النقل الحضري، جودة خدمة النقل الحضري، تقييم جودة خدمة النقل الحضري، أبعاد جودة الخدمة.
Abstract:
The study aimed to evaluate the quality of transportation services provided by the Setram Setif Company from the perspective of its users, by analyzing the dimensions of service quality (tangibility, reliability, responsiveness, empathy, and safety). In order to achieve the objectives of this study, an electronic questionnaire was used as the main tool for data collection, distributed to a random sample of 600 tram users in Sétif. The program of (Spss 22) was used to analyze and handle the data statistically, using many statistical methods and measures, to test the validity of the study’s hypotheses.
The study found that the Setram Setif Company, adopts the five dimensions of service quality (tangibility, reliability, responsiveness, empathy, and safety) at a high level from the perspective of its users. However, the study did not find any statistically significant differences between the attitudes of Setram setif users towards the dimensions of the quality of transportation services provided to them attributed to demographic factors (gender, age, educational level, occupation).
Keywords: Urban Transportation, Quality of Urban Transportation Services, Evaluation of Quality of Urban Transportation Services, Service quality dimensions.
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1CTsGfFzRXFpz32A5K_-CecuQshVK3K2n/view?usp=drive [...] Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Cote Support Localisation Section Disponibilité م2/ 5089 مذكرة مكتبة الكلية مذكرات الماستر Disponible
Titre : دور الخدمات اللوجستية في تحسين الأداء التصديري للمؤسسة : مؤسسة ايريس IRIS Type de document : texte imprimé Auteurs : أمينة تاكليت, Auteur ; حرفوش، أنيسة, Directeur de thèse Editeur : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر Année de publication : 2025 ISBN/ISSN/EAN : TH/M5368 Langues : Arabe Tags : لوجستيك، خدمات لوجستية، أداء تصديري.
Logistics, Logistics Services, Export Performance.Résumé : هدفت هذه الدراسة الى معرفة دور الخدمات اللوجستية في تحسين الأداء التصديري لمؤسسة ايريس " IRIS EURL SATEREX "، وقد تم إبراز أهمية وظيفة اللوجستيك كوظيفة حيوية تساعد المؤسسة في سيرورة أنشطتها وعملياتها بشكل مرن وفعال، يجعلها قادرة على تحسين أدائها التصديري. لهذا قمنا بإثبات ذلك من خلال دراستنا الميدانية التي كانت بمؤسسة " IRIS EURL SATEREX "، المصنعة لمنتجات IRIS النشطة في مجال إنتاج الأجهزة الكهرو منزلية، وقد اعتمدنا في جمع البيانات على أسلوبي المقابلة والملاحظة، وهو ما ساعدنا في جمع المعلومات ذات قيمة، تم تحليلها وتفسيرها واستخلاص نتائج تمحورت في الدور الذي تلعبه الخدمات اللوجستية في تحقيق جودة منتجات IRIS بأسعار تنافسية تناسب القدرة الشرائية لأي زبون، نظرا إلى تخفيض التكاليف من جهة وتوفير المنتجات في المكان والزمان المناسبين. وهذا ما يساعد الشركة في تعظيم أرباحها وبقائها في السوق الأجنبية. وعليه نستخلص أن للخدمات اللوجستية لمؤسسة ايريس " IRIS EURL SATEREX " دور في تحسين الأداء التصديري. وهذا ما يؤكد الأهداف المرجوة من الدراسة.
This study aimed to understand the role of logistics services in improving the export performance of "IRIS EURL SATEREX." It highlighted the importance of logistics as a vital function that helps the company conduct its activities and operations flexibly and efficiently, enabling it to enhance its export performance.
To confirm this, a field study was conducted at "IRIS EURL SATEREX," a manufacturer of IRIS brand home appliances. Data was collected through interviews and observations, providing valuable information. This information was analyzed and interpreted, leading to conclusions about the role of logistics services in achieving the quality of IRIS products at competitive prices suitable for any customer's purchasing power. This is attributed to cost reduction on one hand, and providing products at the right place and time on the other. Ultimately, this helps the company maximize its profits and maintain its presence in foreign markets.
Therefore, it can be concluded that the logistics services of "IRIS EURL SATEREX" play a significant role in improving export performance, thus confirming the study's objectives.
En ligne : http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/bitstream/123456789/5608/1/%d9%852-%20536 [...] دور الخدمات اللوجستية في تحسين الأداء التصديري للمؤسسة : مؤسسة ايريس IRIS [texte imprimé] / أمينة تاكليت, Auteur ; حرفوش، أنيسة, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2025.
ISSN : TH/M5368
Langues : Arabe
Tags : لوجستيك، خدمات لوجستية، أداء تصديري.
Logistics, Logistics Services, Export Performance.Résumé : هدفت هذه الدراسة الى معرفة دور الخدمات اللوجستية في تحسين الأداء التصديري لمؤسسة ايريس " IRIS EURL SATEREX "، وقد تم إبراز أهمية وظيفة اللوجستيك كوظيفة حيوية تساعد المؤسسة في سيرورة أنشطتها وعملياتها بشكل مرن وفعال، يجعلها قادرة على تحسين أدائها التصديري. لهذا قمنا بإثبات ذلك من خلال دراستنا الميدانية التي كانت بمؤسسة " IRIS EURL SATEREX "، المصنعة لمنتجات IRIS النشطة في مجال إنتاج الأجهزة الكهرو منزلية، وقد اعتمدنا في جمع البيانات على أسلوبي المقابلة والملاحظة، وهو ما ساعدنا في جمع المعلومات ذات قيمة، تم تحليلها وتفسيرها واستخلاص نتائج تمحورت في الدور الذي تلعبه الخدمات اللوجستية في تحقيق جودة منتجات IRIS بأسعار تنافسية تناسب القدرة الشرائية لأي زبون، نظرا إلى تخفيض التكاليف من جهة وتوفير المنتجات في المكان والزمان المناسبين. وهذا ما يساعد الشركة في تعظيم أرباحها وبقائها في السوق الأجنبية. وعليه نستخلص أن للخدمات اللوجستية لمؤسسة ايريس " IRIS EURL SATEREX " دور في تحسين الأداء التصديري. وهذا ما يؤكد الأهداف المرجوة من الدراسة.
This study aimed to understand the role of logistics services in improving the export performance of "IRIS EURL SATEREX." It highlighted the importance of logistics as a vital function that helps the company conduct its activities and operations flexibly and efficiently, enabling it to enhance its export performance.
To confirm this, a field study was conducted at "IRIS EURL SATEREX," a manufacturer of IRIS brand home appliances. Data was collected through interviews and observations, providing valuable information. This information was analyzed and interpreted, leading to conclusions about the role of logistics services in achieving the quality of IRIS products at competitive prices suitable for any customer's purchasing power. This is attributed to cost reduction on one hand, and providing products at the right place and time on the other. Ultimately, this helps the company maximize its profits and maintain its presence in foreign markets.
Therefore, it can be concluded that the logistics services of "IRIS EURL SATEREX" play a significant role in improving export performance, thus confirming the study's objectives.
En ligne : http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/bitstream/123456789/5608/1/%d9%852-%20536 [...]