Titre : | تقييم جودة خدمة النقل بالترامواي من وجهة نظر مستخدميه : دراسة عينة من مستخدمي ترامواي سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | طوكاي مريم, Auteur ; مخلوفي نزيهة, Auteur ; حرفوش، أنيسة, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية سطيف | Année de publication : | 2024 | Importance : | 120 | Format : | نسخة الكترونية | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M5089 | Langues : | Arabe | Résumé : | الملخص:
هدفت الدراسة لتقييم جودة خدمات النقل المقدمة من طرف مؤسسة سيترام سطيف من وجهة نظر مستخدميه، من خلال تحليل أبعاد جودة الخدمة (الملموسية، الاعتمادية، الاستجابة، التعاطف، والأمان). ولغرض تحقيق ذلك تم الاعتماد على الاستبيان الالكتروني كأداة رئيسية في جمع البيانات، من خلال توزيعه على عينة عشوائية مكونة من 600 فرد من مستخدمي ترامواي سطيف. تم الاستعانة ببرنامج (spss) من أجل تحليل ومعالجة البيانات احصائيا، وهذا بالاستعانة بالعديد من الأساليب الإحصائية المناسبة لاختبار صحة فرضيات الدراسة .
توصلت الدراسة إلى أن مؤسسة ترامواي سطيف تتبنى أبعاد جودة الخدمة الخمس (الملموسية، الاعتمادية، الاستجابة، التعاطف، والأمان) بمستوى عال، وذلك من وجهة نظر مستخدميه، في حين لم تتوصل الدراسة لوجود أي فروق ذات دلالة احصائية بين اتجاهات مستخدمي ترامواي سطيف حول أبعاد جودة خدمة النقل المقدمة لهم تعزى للعوامل الديمغرافية (الجنس، السن، المستوى التعليمي، المهنة).
الكلمات المفتاحية : النقل الحضري، جودة خدمة النقل الحضري، تقييم جودة خدمة النقل الحضري، أبعاد جودة الخدمة.
Abstract:
The study aimed to evaluate the quality of transportation services provided by the Setram Setif Company from the perspective of its users, by analyzing the dimensions of service quality (tangibility, reliability, responsiveness, empathy, and safety). In order to achieve the objectives of this study, an electronic questionnaire was used as the main tool for data collection, distributed to a random sample of 600 tram users in Sétif. The program of (Spss 22) was used to analyze and handle the data statistically, using many statistical methods and measures, to test the validity of the study’s hypotheses.
The study found that the Setram Setif Company, adopts the five dimensions of service quality (tangibility, reliability, responsiveness, empathy, and safety) at a high level from the perspective of its users. However, the study did not find any statistically significant differences between the attitudes of Setram setif users towards the dimensions of the quality of transportation services provided to them attributed to demographic factors (gender, age, educational level, occupation).
Keywords: Urban Transportation, Quality of Urban Transportation Services, Evaluation of Quality of Urban Transportation Services, Service quality dimensions.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1CTsGfFzRXFpz32A5K_-CecuQshVK3K2n/view?usp=drive [...] |
تقييم جودة خدمة النقل بالترامواي من وجهة نظر مستخدميه : دراسة عينة من مستخدمي ترامواي سطيف [texte imprimé] / طوكاي مريم, Auteur ; مخلوفي نزيهة, Auteur ; حرفوش، أنيسة, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية سطيف, 2024 . - 120 ; نسخة الكترونية. ISSN : TH/M5089 Langues : Arabe Résumé : | الملخص:
هدفت الدراسة لتقييم جودة خدمات النقل المقدمة من طرف مؤسسة سيترام سطيف من وجهة نظر مستخدميه، من خلال تحليل أبعاد جودة الخدمة (الملموسية، الاعتمادية، الاستجابة، التعاطف، والأمان). ولغرض تحقيق ذلك تم الاعتماد على الاستبيان الالكتروني كأداة رئيسية في جمع البيانات، من خلال توزيعه على عينة عشوائية مكونة من 600 فرد من مستخدمي ترامواي سطيف. تم الاستعانة ببرنامج (spss) من أجل تحليل ومعالجة البيانات احصائيا، وهذا بالاستعانة بالعديد من الأساليب الإحصائية المناسبة لاختبار صحة فرضيات الدراسة .
توصلت الدراسة إلى أن مؤسسة ترامواي سطيف تتبنى أبعاد جودة الخدمة الخمس (الملموسية، الاعتمادية، الاستجابة، التعاطف، والأمان) بمستوى عال، وذلك من وجهة نظر مستخدميه، في حين لم تتوصل الدراسة لوجود أي فروق ذات دلالة احصائية بين اتجاهات مستخدمي ترامواي سطيف حول أبعاد جودة خدمة النقل المقدمة لهم تعزى للعوامل الديمغرافية (الجنس، السن، المستوى التعليمي، المهنة).
الكلمات المفتاحية : النقل الحضري، جودة خدمة النقل الحضري، تقييم جودة خدمة النقل الحضري، أبعاد جودة الخدمة.
Abstract:
The study aimed to evaluate the quality of transportation services provided by the Setram Setif Company from the perspective of its users, by analyzing the dimensions of service quality (tangibility, reliability, responsiveness, empathy, and safety). In order to achieve the objectives of this study, an electronic questionnaire was used as the main tool for data collection, distributed to a random sample of 600 tram users in Sétif. The program of (Spss 22) was used to analyze and handle the data statistically, using many statistical methods and measures, to test the validity of the study’s hypotheses.
The study found that the Setram Setif Company, adopts the five dimensions of service quality (tangibility, reliability, responsiveness, empathy, and safety) at a high level from the perspective of its users. However, the study did not find any statistically significant differences between the attitudes of Setram setif users towards the dimensions of the quality of transportation services provided to them attributed to demographic factors (gender, age, educational level, occupation).
Keywords: Urban Transportation, Quality of Urban Transportation Services, Evaluation of Quality of Urban Transportation Services, Service quality dimensions.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1CTsGfFzRXFpz32A5K_-CecuQshVK3K2n/view?usp=drive [...] |
|  |