Titre : | أثر التعلم التنظيمي على مرونة الموارد البشرية | Autre titre : | دراسة ميدانية بمؤسسة إريس (IRIS) لصناعة الأجهزة الإلكترونية والكهرومنزلية – سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | -بناني نور الهدى, Auteur ; -درقين أمال, Auteur ; زبار نانو, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية سطيف | Année de publication : | 2024 | Importance : | 120 | Format : | CD/DVD | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M5053 | Langues : | Arabe | Résumé : | ملخص الدراسة:
تهدف هذه الدراسة الىمعرفة أثر التعلم التنظيمي على مرونة الموارد البشرية لدى الموظفين الإدارينبمؤسسة إيريس (IRIS)لصناعة الأجهزة الإلكترونية والكهرومنزلية سطيف.
حيث استخدمنا المنهج الوصفي وكذلك الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات بحيث تم توزيعه على عينة الدراسة والتي تمثلت في الموظفين الإداريين بمؤسسة إيريس (IRIS)، وبعد التحليل باستخدام برنامج (SPSS)، توصلت نتائج دراستنا الى:أن الموظفين الإداريين العاملين بمؤسسة إيريس (IRIS)مستوىالتعلم التنظيمي لديهم بشكل متوسط في بعديه التعلم الفردي والتعلم الجماعي أما بعد التعلم المنظمي تميز بمستوى عالي . في حين مستوى مرونة الموارد البشرية في المؤسسة محل الدراسة تميز بمستوى متوسط في جميع ابعاده مرونة ممارسات الموارد البشرية، المرونة السلوكية، ومرونة المهارات.
كما أظهرت النتائج إلى يوجد تأثير معنوي جزئي للتعلم التنظيمي بأبعاده مجتمعة (التعلم الفردي التعلم الجماعي، التعلم المنظمي) على مرونة الموارد البشرية، يوجد تأثير معنوي جزئي للتعلم الفردي على مرونة الموارد البشرية، يوجد تأثير معنوي جزئي للتعلم الجماعي على مرونة الموارد البشرية،
الكلمات المفتاحية: التعلم التنظيمي، مرونة الموارد البشرية ، مرونة المهارات، التعلم الفردي، التعلم الجماعي .
Abstract :
This study aims to learn about the impact of organizational learning on the flexibility of human resources of the management staff of the IRIS Foundation for Electronic and Electromedical Devices Industry.
Where we used the descriptive curriculum as well as the questionnaire as the main data collection tool to be distributed to the sample study of IRIS's administrative staff. After analysis using the SPSS programme, the results of our study came to: IRIS's management staff have an average level of organizational learning in the dimension of individual learning and group learning. After organizational learning, the level of organizational learning is high. While the level of flexibility of human resources in the institution in question is characterized by an average level in all its dimensions by flexibility of human resources practices, behavioral flexibility, and flexibility of skills.
As the results have shown, there is a partial moral impact of organizational learning in its combined dimensions (individual learning, group learning, organizational learning) on human resources flexibility, a partial moral impact of individual learning on human resources flexibility, and a partial moral impact of collective learning on human resources flexibility.Keywords: organizational learning, human resources flexibility, skills flexibility, individual learning, group learning.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1BBgcZt259USNUXgekA7k8MgZ3nP8K1nj/view?usp=drive [...] |
أثر التعلم التنظيمي على مرونة الموارد البشرية ; دراسة ميدانية بمؤسسة إريس (IRIS) لصناعة الأجهزة الإلكترونية والكهرومنزلية – سطيف [texte imprimé] / -بناني نور الهدى, Auteur ; -درقين أمال, Auteur ; زبار نانو, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية سطيف, 2024 . - 120 ; CD/DVD. ISSN : TH/M5053 Langues : Arabe Résumé : | ملخص الدراسة:
تهدف هذه الدراسة الىمعرفة أثر التعلم التنظيمي على مرونة الموارد البشرية لدى الموظفين الإدارينبمؤسسة إيريس (IRIS)لصناعة الأجهزة الإلكترونية والكهرومنزلية سطيف.
حيث استخدمنا المنهج الوصفي وكذلك الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات بحيث تم توزيعه على عينة الدراسة والتي تمثلت في الموظفين الإداريين بمؤسسة إيريس (IRIS)، وبعد التحليل باستخدام برنامج (SPSS)، توصلت نتائج دراستنا الى:أن الموظفين الإداريين العاملين بمؤسسة إيريس (IRIS)مستوىالتعلم التنظيمي لديهم بشكل متوسط في بعديه التعلم الفردي والتعلم الجماعي أما بعد التعلم المنظمي تميز بمستوى عالي . في حين مستوى مرونة الموارد البشرية في المؤسسة محل الدراسة تميز بمستوى متوسط في جميع ابعاده مرونة ممارسات الموارد البشرية، المرونة السلوكية، ومرونة المهارات.
كما أظهرت النتائج إلى يوجد تأثير معنوي جزئي للتعلم التنظيمي بأبعاده مجتمعة (التعلم الفردي التعلم الجماعي، التعلم المنظمي) على مرونة الموارد البشرية، يوجد تأثير معنوي جزئي للتعلم الفردي على مرونة الموارد البشرية، يوجد تأثير معنوي جزئي للتعلم الجماعي على مرونة الموارد البشرية،
الكلمات المفتاحية: التعلم التنظيمي، مرونة الموارد البشرية ، مرونة المهارات، التعلم الفردي، التعلم الجماعي .
Abstract :
This study aims to learn about the impact of organizational learning on the flexibility of human resources of the management staff of the IRIS Foundation for Electronic and Electromedical Devices Industry.
Where we used the descriptive curriculum as well as the questionnaire as the main data collection tool to be distributed to the sample study of IRIS's administrative staff. After analysis using the SPSS programme, the results of our study came to: IRIS's management staff have an average level of organizational learning in the dimension of individual learning and group learning. After organizational learning, the level of organizational learning is high. While the level of flexibility of human resources in the institution in question is characterized by an average level in all its dimensions by flexibility of human resources practices, behavioral flexibility, and flexibility of skills.
As the results have shown, there is a partial moral impact of organizational learning in its combined dimensions (individual learning, group learning, organizational learning) on human resources flexibility, a partial moral impact of individual learning on human resources flexibility, and a partial moral impact of collective learning on human resources flexibility.Keywords: organizational learning, human resources flexibility, skills flexibility, individual learning, group learning.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1BBgcZt259USNUXgekA7k8MgZ3nP8K1nj/view?usp=drive [...] |
|  |