|
| Titre : | تأثير حملات التسويق الاجتماعي في تغيير سلوكيات الجمهور في مجال الأمن الوقائي من غاز أحادي الكربون : دراسة ميدانية على سكان ولاية أم البواقي | | Type de document : | texte imprimé | | Auteurs : | منال بن رحال, Auteur ; مسالتة، سفيان, Auteur | | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | | Année de publication : | 2025 | | ISBN/ISSN/EAN : | TH1539 | | Langues : | Arabe | | Tags : | التسويق الاجتماعي، حملات التسويق الاجتماعي، تغيير سلوكيات الجمهور، مجال الأمن الوقائي، حوادث الاختناق بغاز أحادي أكسيد الكربون، سكان ولاية أم البواقي.
Key words: Social Marketing – SocialMarketing Campaigns – Public Behavior Change – PreventiveSafety Domain – CarbonMonoxide (CO) Poisoning Incidents - Residents of Oum El Bouaghi province. | | Résumé : | تهدف هذه الدراسة إلى معالجة إشكالية تأثير حملات التسويق الاجتماعي في تغيير سلوكيات الجمهور في مجال الأمن الوقائي من غاز أحادي الكربون إذ تم الاستعانة بالمنهج الوصفي لدراسة العلاقة الارتباطية بين متغيرات الدراسة، حيث قسمت إلى خمسة فصول نظرية وميدانية تمحور الجانب النظري فيها الى عرض المفاهيم النظرية المتعلقة بكل من التسويق الاجتماعي، حملات التسويق الاجتماعي، وكيفية تغيير سلوكيات الجمهور ومحاولة إظهار الترابط بين هذه المفاهيم في مجال الأمن الوقائي من حوادث الاختناق بغاز أحادي أكسيد الكربون وواقعها في الجزائر والتأكيد على جهود المديرية العامة للحماية المدنية المبذولة للحد من الوقائع المؤلمة؛ أما فيما يخص الجانب الميداني فتمحور حول قياس مؤشرات تأثير حملات التسويق الاجتماعي على أبعاد تغيير سلوكيات الجمهور إذ تم تصميم استبانة وتوزيعها على عينة عشوائية من سكان ولاية أم البواقي شرق الجزائر قدرت بـ 384 مفردة وفي ضوء ذلك جرى جمع وتحليل البيانات واختبار الفروض باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS-VERSION 25) . توصلت هذه الدراسة إلى جملة من التنائج نذكر منها وجود تأثير للمؤشرات المستخدمة للدلالة على حملات التسويق الاجتماعي المتمثلة في ( مؤشر الوصول، مؤشر القبول، مؤشر موثوقية الجهة المصدرة) على تغيير سلوكيات الجمهور المستهدف الذي تمثل في ( البعد الإدراكي، البعد العاطفي، البعد السلوكي الفعلي) عند مستوى معنوية 0.05، كما توصلت الدراسة إلى إيجاد فرق ذو دلالة إحصائية لسلوكيات الجمهور اتجاه حملات التسويق الاجتماعي المخصصة لمجال الأمن الوقائي من غاز أحادي أكسيد الكربون، تعزى لمتغير الجنس عند مستوى معنوية 0.05؛ بينما لم تظهر فروق دالة احصائيا لبقية الخصائص الشخصية (الفئة العمرية، المستوى التعليمي، الحالة العائلية، نوع السكن).
Abstract
This study aims at addressing the issue of the influence of social marketing campaigns the general public behavior in the domain of preventive security against carbon monoxide gas. To achieve this, a descriptive approach was employed to study the correlational relationship between the study variables. This study is divided into fivechapters, theoretical and field-based. The formerfocused on exposing the different theoretical conceptual frameworks related to social marketing, social marketing campaigns, and methods of changing public’s behavior trying to show the interconnection between these concepts in the context of preventive securityagainst incidents of carbon monoxide gas poisoning. The study particularly highlighted the reality of this issue in Algeria and emphasized the efforts made by the General Directorate of Civil Protection to reduce these tragic incident.The field study concentrated on measuring indicators of social marketing campaigns' impact on dimensions of public behavior change. A questionnaire was designed and distributed to a sample of 384 residents in Oum El Bouaghi province, eastern Algeria. Data was then collected, analyzed, and hypotheses were tested using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS)..The results demonstrated that the indicators used to measure social marketing campaigns (reach, acceptance, and source credibility) had significant impact on all dimensions of target audience behavior (cognitive, emotional, and actual behavioral dimensions) at a significance level of 0.05. Finally the study there are statistically significant differences attributed to the gender variable at a significance level of 0.05, while differences did not appear to be statistically significant for the rest of the personal characteristics (age group, educational level, marital status, type of residence).
Key words: Social Marketing – SocialMarketing Campaigns – Public Behavior Change – PreventiveSafety Domain – CarbonMonoxide (CO) Poisoning Incidents - Residents of Oum El Bouaghi province.
| | En ligne : | http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/6420 |
تأثير حملات التسويق الاجتماعي في تغيير سلوكيات الجمهور في مجال الأمن الوقائي من غاز أحادي الكربون : دراسة ميدانية على سكان ولاية أم البواقي [texte imprimé] / منال بن رحال, Auteur ; مسالتة، سفيان, Auteur . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2025. ISSN : TH1539 Langues : Arabe | Tags : | التسويق الاجتماعي، حملات التسويق الاجتماعي، تغيير سلوكيات الجمهور، مجال الأمن الوقائي، حوادث الاختناق بغاز أحادي أكسيد الكربون، سكان ولاية أم البواقي.
Key words: Social Marketing – SocialMarketing Campaigns – Public Behavior Change – PreventiveSafety Domain – CarbonMonoxide (CO) Poisoning Incidents - Residents of Oum El Bouaghi province. | | Résumé : | تهدف هذه الدراسة إلى معالجة إشكالية تأثير حملات التسويق الاجتماعي في تغيير سلوكيات الجمهور في مجال الأمن الوقائي من غاز أحادي الكربون إذ تم الاستعانة بالمنهج الوصفي لدراسة العلاقة الارتباطية بين متغيرات الدراسة، حيث قسمت إلى خمسة فصول نظرية وميدانية تمحور الجانب النظري فيها الى عرض المفاهيم النظرية المتعلقة بكل من التسويق الاجتماعي، حملات التسويق الاجتماعي، وكيفية تغيير سلوكيات الجمهور ومحاولة إظهار الترابط بين هذه المفاهيم في مجال الأمن الوقائي من حوادث الاختناق بغاز أحادي أكسيد الكربون وواقعها في الجزائر والتأكيد على جهود المديرية العامة للحماية المدنية المبذولة للحد من الوقائع المؤلمة؛ أما فيما يخص الجانب الميداني فتمحور حول قياس مؤشرات تأثير حملات التسويق الاجتماعي على أبعاد تغيير سلوكيات الجمهور إذ تم تصميم استبانة وتوزيعها على عينة عشوائية من سكان ولاية أم البواقي شرق الجزائر قدرت بـ 384 مفردة وفي ضوء ذلك جرى جمع وتحليل البيانات واختبار الفروض باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS-VERSION 25) . توصلت هذه الدراسة إلى جملة من التنائج نذكر منها وجود تأثير للمؤشرات المستخدمة للدلالة على حملات التسويق الاجتماعي المتمثلة في ( مؤشر الوصول، مؤشر القبول، مؤشر موثوقية الجهة المصدرة) على تغيير سلوكيات الجمهور المستهدف الذي تمثل في ( البعد الإدراكي، البعد العاطفي، البعد السلوكي الفعلي) عند مستوى معنوية 0.05، كما توصلت الدراسة إلى إيجاد فرق ذو دلالة إحصائية لسلوكيات الجمهور اتجاه حملات التسويق الاجتماعي المخصصة لمجال الأمن الوقائي من غاز أحادي أكسيد الكربون، تعزى لمتغير الجنس عند مستوى معنوية 0.05؛ بينما لم تظهر فروق دالة احصائيا لبقية الخصائص الشخصية (الفئة العمرية، المستوى التعليمي، الحالة العائلية، نوع السكن).
Abstract
This study aims at addressing the issue of the influence of social marketing campaigns the general public behavior in the domain of preventive security against carbon monoxide gas. To achieve this, a descriptive approach was employed to study the correlational relationship between the study variables. This study is divided into fivechapters, theoretical and field-based. The formerfocused on exposing the different theoretical conceptual frameworks related to social marketing, social marketing campaigns, and methods of changing public’s behavior trying to show the interconnection between these concepts in the context of preventive securityagainst incidents of carbon monoxide gas poisoning. The study particularly highlighted the reality of this issue in Algeria and emphasized the efforts made by the General Directorate of Civil Protection to reduce these tragic incident.The field study concentrated on measuring indicators of social marketing campaigns' impact on dimensions of public behavior change. A questionnaire was designed and distributed to a sample of 384 residents in Oum El Bouaghi province, eastern Algeria. Data was then collected, analyzed, and hypotheses were tested using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS)..The results demonstrated that the indicators used to measure social marketing campaigns (reach, acceptance, and source credibility) had significant impact on all dimensions of target audience behavior (cognitive, emotional, and actual behavioral dimensions) at a significance level of 0.05. Finally the study there are statistically significant differences attributed to the gender variable at a significance level of 0.05, while differences did not appear to be statistically significant for the rest of the personal characteristics (age group, educational level, marital status, type of residence).
Key words: Social Marketing – SocialMarketing Campaigns – Public Behavior Change – PreventiveSafety Domain – CarbonMonoxide (CO) Poisoning Incidents - Residents of Oum El Bouaghi province.
| | En ligne : | http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/6420 |
|  |