Titre : | تأثير الكلمة المنطوقة الالكترونية حول السياحة الداخلية في تحسين الصورة السياحية للجزائر : دراسة عينة من الطلبة الأجانب ذوي التجربة السياحية في الجزائر | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | نور الهدى بوجليدة, Auteur ; لاغة، سمية, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير | Année de publication : | 2024 | Importance : | 120 | Format : | نسخة الكترونية | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4837 | Langues : | Arabe | Tags : | السياحة الداخلية في الجزائر، الكلمة المنطوقة الالكترونية، بعد تداوية المعلومات، بعد مصداقية المعلومات، بعد جودة المعلومات، بعد كثافة المعلومات، بعد تفاعلية المعلومات، الصورة السياحية للجزائر، الطلبة الأجانب في الجزائر.
Keywords:Domestic tourism in Algeria, electronic word-of-mouth, informativeness of information, credibility of information, quality of information, density of information, interactivity of information, tourism image of Algeria, foreign students in Algeria. | Résumé : | الملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر الكلمة المنطوقة حاول السياحة الداخلية في تحسين الصورة السياحية للجزائر من وجهة نظر الطلبة الأجانب ذوي التجربة السياحية في الجزائر، وهذا انطلاقا من متغيرين رئيسيين هما: الكلمة المنطوقة الالكترونية كمتغير مستقل، والذي تم قياسه بخمسة أبعاد أساسية هي بعد تداوية المعلومات، بعد مصداقية المعلومات، بعد جودة المعلومات، بعد كثافة المعلومات، بعد تفاعلية المعلومات، والصورة السياحية للجزائر كمتغير تابع.
من أجل تحقيق أهداف الدراسة تم تصميم وتوزيع واسترجاع استبيان الكتروني موجه لعينة من الطلبة الأجانب في مختلف جامعات الوطن بالاعتماد على عينة غير احتمالية تمثلت في عينة كرة الثلج، حيث شملت العينة المدروسة 210 طالب.
تم الاستعانة ببرنامج (Spss24) من أجل تحليل ومعالجة البيانات إحصائيا، وهذا بالاستعانة بالعديد من الأساليب والمقاييس الاحصائية، كالمتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، الانحدار الخطي البسيط، الانحدار الخطي المتعدد. وهذا لاختبار صحة فرضيات الدراسة.
توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج أبرزها:
- تؤثر الكلمة المنطوقة الالكترونية بشكل إيجابي في تحسين الصورة السياحية للجزائر من وجهة نظر الطلبة الأجانب ذوي التجربة السياحية؛
-تؤثر تداولية المعلومات بشكل إيجابي في تحسين الصورة السياحية للجزائر من وجهة نظر الطلبة الأجانب ذوي التجربة السياحية؛
-تؤثر مصداقية المعلومات بشكل إيجابي في تحسين الصورة السياحية للجزائر من وجهة نظر الطلبة الأجانب ذوي التجربة السياحية؛
- تؤثر جودة المعلومات بشكل إيجابي في تحسين الصورة السياحية للجزائر من وجهة نظر الطلبة الأجانب ذوي التجربة السياحية؛
- تؤثر كثافة المعلومات بشكل إيجابي في تحسين الصورة السياحية للجزائر من وجهة نظر الطلبة الأجانب ذوي التجربة السياحية؛
- تؤثر تفاعلية المعلومات بشكل إيجابي في تحسين الصورة السياحية للجزائر من وجهة نظر الطلبة الأجانب ذوي التجربة السياحية.
Abstract:
This study aimed to investigate the impact of electronic word-of-mouth on domestic tourism and its potential to enhance the tourism image of Algeria from the perspective of foreign students with tourism experience in the country. The study was based on two main variables: electronic word-of-mouth as the independent variable, measured through five fundamental dimensions (informativeness, credibility, quality, density, and interactivity of information), and the tourism image of Algeria as the dependent variable.
In order to achieve the study's objectives, an electronic questionnaire was designed, distributed, and retrieved, targeting a sample of foreign students from various universities in the country. A non-probability snowball sampling technique was employed, resulting in a sample size of 210 students.
SPSS 24 software was utilized to analyze and process the data statistically, employing various statistical methods and measures such as mean, standard deviation, simple linear regression, and multiple linear regression to test the study's hypotheses.
The study concluded with several significant findings:
-Electronic word-of-mouth positively influences the improvement of Algeria's tourism image among foreign students with tourism experience.
-The informativeness of information has a positive impact on enhancing Algeria's tourism image from the perspective of foreign students with tourism experience.
-The credibility of information positively influences the improvement of Algeria's tourism image among foreign students with tourism experience.
-The quality of information has a positive impact on enhancing Algeria's tourism image from the perspective of foreign students with tourism experience.
-The density of information positively influences the improvement of Algeria's tourism image among foreign students with tourism experience.
-The interactivity of information has a positive impact on enhancing Algeria's tourism image from the perspective of foreign students with tourism experience
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1xicne4B5SZzgtp4-JMsekbSyifwFxrGJ/view?usp=drive [...] |
تأثير الكلمة المنطوقة الالكترونية حول السياحة الداخلية في تحسين الصورة السياحية للجزائر : دراسة عينة من الطلبة الأجانب ذوي التجربة السياحية في الجزائر [texte imprimé] / نور الهدى بوجليدة, Auteur ; لاغة، سمية, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير, 2024 . - 120 ; نسخة الكترونية. ISSN : TH/M4837 Langues : Arabe Tags : | السياحة الداخلية في الجزائر، الكلمة المنطوقة الالكترونية، بعد تداوية المعلومات، بعد مصداقية المعلومات، بعد جودة المعلومات، بعد كثافة المعلومات، بعد تفاعلية المعلومات، الصورة السياحية للجزائر، الطلبة الأجانب في الجزائر.
Keywords:Domestic tourism in Algeria, electronic word-of-mouth, informativeness of information, credibility of information, quality of information, density of information, interactivity of information, tourism image of Algeria, foreign students in Algeria. | Résumé : | الملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر الكلمة المنطوقة حاول السياحة الداخلية في تحسين الصورة السياحية للجزائر من وجهة نظر الطلبة الأجانب ذوي التجربة السياحية في الجزائر، وهذا انطلاقا من متغيرين رئيسيين هما: الكلمة المنطوقة الالكترونية كمتغير مستقل، والذي تم قياسه بخمسة أبعاد أساسية هي بعد تداوية المعلومات، بعد مصداقية المعلومات، بعد جودة المعلومات، بعد كثافة المعلومات، بعد تفاعلية المعلومات، والصورة السياحية للجزائر كمتغير تابع.
من أجل تحقيق أهداف الدراسة تم تصميم وتوزيع واسترجاع استبيان الكتروني موجه لعينة من الطلبة الأجانب في مختلف جامعات الوطن بالاعتماد على عينة غير احتمالية تمثلت في عينة كرة الثلج، حيث شملت العينة المدروسة 210 طالب.
تم الاستعانة ببرنامج (Spss24) من أجل تحليل ومعالجة البيانات إحصائيا، وهذا بالاستعانة بالعديد من الأساليب والمقاييس الاحصائية، كالمتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، الانحدار الخطي البسيط، الانحدار الخطي المتعدد. وهذا لاختبار صحة فرضيات الدراسة.
توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج أبرزها:
- تؤثر الكلمة المنطوقة الالكترونية بشكل إيجابي في تحسين الصورة السياحية للجزائر من وجهة نظر الطلبة الأجانب ذوي التجربة السياحية؛
-تؤثر تداولية المعلومات بشكل إيجابي في تحسين الصورة السياحية للجزائر من وجهة نظر الطلبة الأجانب ذوي التجربة السياحية؛
-تؤثر مصداقية المعلومات بشكل إيجابي في تحسين الصورة السياحية للجزائر من وجهة نظر الطلبة الأجانب ذوي التجربة السياحية؛
- تؤثر جودة المعلومات بشكل إيجابي في تحسين الصورة السياحية للجزائر من وجهة نظر الطلبة الأجانب ذوي التجربة السياحية؛
- تؤثر كثافة المعلومات بشكل إيجابي في تحسين الصورة السياحية للجزائر من وجهة نظر الطلبة الأجانب ذوي التجربة السياحية؛
- تؤثر تفاعلية المعلومات بشكل إيجابي في تحسين الصورة السياحية للجزائر من وجهة نظر الطلبة الأجانب ذوي التجربة السياحية.
Abstract:
This study aimed to investigate the impact of electronic word-of-mouth on domestic tourism and its potential to enhance the tourism image of Algeria from the perspective of foreign students with tourism experience in the country. The study was based on two main variables: electronic word-of-mouth as the independent variable, measured through five fundamental dimensions (informativeness, credibility, quality, density, and interactivity of information), and the tourism image of Algeria as the dependent variable.
In order to achieve the study's objectives, an electronic questionnaire was designed, distributed, and retrieved, targeting a sample of foreign students from various universities in the country. A non-probability snowball sampling technique was employed, resulting in a sample size of 210 students.
SPSS 24 software was utilized to analyze and process the data statistically, employing various statistical methods and measures such as mean, standard deviation, simple linear regression, and multiple linear regression to test the study's hypotheses.
The study concluded with several significant findings:
-Electronic word-of-mouth positively influences the improvement of Algeria's tourism image among foreign students with tourism experience.
-The informativeness of information has a positive impact on enhancing Algeria's tourism image from the perspective of foreign students with tourism experience.
-The credibility of information positively influences the improvement of Algeria's tourism image among foreign students with tourism experience.
-The quality of information has a positive impact on enhancing Algeria's tourism image from the perspective of foreign students with tourism experience.
-The density of information positively influences the improvement of Algeria's tourism image among foreign students with tourism experience.
-The interactivity of information has a positive impact on enhancing Algeria's tourism image from the perspective of foreign students with tourism experience
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1xicne4B5SZzgtp4-JMsekbSyifwFxrGJ/view?usp=drive [...] |
|  |