A partir de cette page vous pouvez :
Retourner au premier écran avec les catégories... |
Détail de l'auteur
Auteur خرخاش، نادية |
Documents disponibles écrits par cet auteur



Titre : أثر التسويق الرقمي على الميزة التنافسية للمؤسسات الناشئة : دراسة حالة عينة من المؤسسات الناشئة في الجزائر Type de document : texte imprimé Auteurs : سناء بن طالب, Auteur ; خرخاش، نادية, Directeur de thèse Editeur : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر Année de publication : 2025 ISBN/ISSN/EAN : TH1531 Langues : Arabe Tags : تسويق الرقمي، ميزة تنافسية، مؤسسات ناشئة، ابتكار، ذكاء سوقي.
Keywords: Digital Marketing, Competitive Advantage, Startups, Innovation, Market Intelligence.Résumé : تهدف هذه الدراسة إلى تحديد أثر التسويق الرقمي على الميزة التنافسية للمؤسسات الناشئة في الجزائر، وذلك من خلال دراسة عينة عشوائية طبقية شملت 56 مؤسسة ناشئة موزعة على ولايات شرق، غرب، وسط وجنوب الجزائر بهدف ضمان تمثيل مناسب وتعميم النتائج على باقي المؤسسات عبر مختلف ولايات الوطن، ولإتمام هذه الدراسة تم استخدام أداة المقابلة وأداة الاستبيان الذي كان موجها إلى مؤسسي المؤسسات الناشئة في الجزائر أو مسؤولي قسم التسويق فيها لقياس أثر التسويق الرقمي كمتغير مستقل بالاعتماد على خمسة أبعاد تتمثل في: (الجذب، المشاركة، الاحتفاظ، التعلم ،التواصل) أما المتغير التابع المتمثل في الميزة التنافسية فتم قياسه من خلال الأبعاد التالية:(خاصية الابتكار، خاصية القدرة على التسعير، خاصية الذكاء السوقي).
اعتمدت الدراسة في الجانب التطبيقي على برنامج (Spss V.26) في التحليل الوصفي للبيانات، بالإضافة إلى اختبار النمذجة بالمعادلات الهيكلية بطريقة المربعات الصغرى الجزئية (Smart Pls 04) لاختبار الفرضيات المقدمة، أظهرت نتائج الدراسة تباينا في تأثير أبعاد التسويق الرقمي على أبعاد الميزة التنافسية، حيث أثرت عملية الجذب إيجابا على خاصية القدرة على التسعير وخاصية الابتكار، أما عملية الاحتفاظ بالزبائن فأثرت على خاصية الذكاء السوقي فقط، وعملية التعلم من الزبائن أثرت إيجابا على خاصتي الابتكار والذكاء السوقي، بينما لم تؤثر أبعاد أخرى على أي بعد للميزة التنافسية إحصائيا، أما في نتائج المقابلة فتم تأكيد وجود تأثير ضعيف لبعدي المشاركة والتواصل على الميزة التنافسية للمؤسسات الناشئة الجزائرية.
في الأخير أوصت الدراسة على أن المؤسسات الناشئة في الجزائر لا تزال في مرحلة التأسيس وبناء بيئة أعمال حديثة، أين تولي اهتماما متزايدا بتبني التقنيات الرقمية المتطورة، وعلى وجه الخصوص استراتيجية التسويق الرقمي، وذلك بهدف تعزيز قدرتها التنافسية وتحقيق تموضع فعال داخل السوق.
Abstract:
This study aims to determine the impact of digital marketing on the competitive advantage of startups in Algeria through examining a stratified random sample of 56 startups distributed across the eastern, western, central, and southern provinces of Algeria. This distribution ensures appropriate representation and allows for generalizing results to other institutions across various provinces of the country. To complete this study, interview tools and questionnaires were used, directed to the founders of Algerian startups or their marketing department managers to measure the effect of digital marketing as an independent variable based on five dimensions: (attraction, engagement, retention, learning, and communication). The dependent variable, competitive advantage, was measured through the following dimensions: (innovation capability, pricing capability, and market intelligence).
In the practical aspect, the study relied on (SPSS V.26) software for descriptive data analysis, in addition to testing structural equation modeling using the Partial Least Squares method (Smart PLS 04) to test the proposed hypotheses. The study results showed variance in the impact of digital marketing dimensions on competitive advantage dimensions. The attraction process positively affected pricing capability and innovation capability, while the customer retention process affected only market intelligence, and the customer learning process positively impacted both innovation and market intelligence capabilities. Other dimensions did not statistically affect any dimension of competitive advantage. The interview results confirmed a weak influence of engagement and communication dimensions on the competitive advantage of Algerian startups.
Finally, the study recommended that startups in Algeria are still in the establishment phase and building a modern business environment, where they are increasingly interested in adopting advanced digital technologies, specifically digital marketing strategies, to enhance their competitive capability and achieve effective positioning in the market.
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1U5xX30wH1Ou875216eW8p1WoqbbPRNPJ/view?usp=drive [...] أثر التسويق الرقمي على الميزة التنافسية للمؤسسات الناشئة : دراسة حالة عينة من المؤسسات الناشئة في الجزائر [texte imprimé] / سناء بن طالب, Auteur ; خرخاش، نادية, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2025.
ISSN : TH1531
Langues : Arabe
Tags : تسويق الرقمي، ميزة تنافسية، مؤسسات ناشئة، ابتكار، ذكاء سوقي.
Keywords: Digital Marketing, Competitive Advantage, Startups, Innovation, Market Intelligence.Résumé : تهدف هذه الدراسة إلى تحديد أثر التسويق الرقمي على الميزة التنافسية للمؤسسات الناشئة في الجزائر، وذلك من خلال دراسة عينة عشوائية طبقية شملت 56 مؤسسة ناشئة موزعة على ولايات شرق، غرب، وسط وجنوب الجزائر بهدف ضمان تمثيل مناسب وتعميم النتائج على باقي المؤسسات عبر مختلف ولايات الوطن، ولإتمام هذه الدراسة تم استخدام أداة المقابلة وأداة الاستبيان الذي كان موجها إلى مؤسسي المؤسسات الناشئة في الجزائر أو مسؤولي قسم التسويق فيها لقياس أثر التسويق الرقمي كمتغير مستقل بالاعتماد على خمسة أبعاد تتمثل في: (الجذب، المشاركة، الاحتفاظ، التعلم ،التواصل) أما المتغير التابع المتمثل في الميزة التنافسية فتم قياسه من خلال الأبعاد التالية:(خاصية الابتكار، خاصية القدرة على التسعير، خاصية الذكاء السوقي).
اعتمدت الدراسة في الجانب التطبيقي على برنامج (Spss V.26) في التحليل الوصفي للبيانات، بالإضافة إلى اختبار النمذجة بالمعادلات الهيكلية بطريقة المربعات الصغرى الجزئية (Smart Pls 04) لاختبار الفرضيات المقدمة، أظهرت نتائج الدراسة تباينا في تأثير أبعاد التسويق الرقمي على أبعاد الميزة التنافسية، حيث أثرت عملية الجذب إيجابا على خاصية القدرة على التسعير وخاصية الابتكار، أما عملية الاحتفاظ بالزبائن فأثرت على خاصية الذكاء السوقي فقط، وعملية التعلم من الزبائن أثرت إيجابا على خاصتي الابتكار والذكاء السوقي، بينما لم تؤثر أبعاد أخرى على أي بعد للميزة التنافسية إحصائيا، أما في نتائج المقابلة فتم تأكيد وجود تأثير ضعيف لبعدي المشاركة والتواصل على الميزة التنافسية للمؤسسات الناشئة الجزائرية.
في الأخير أوصت الدراسة على أن المؤسسات الناشئة في الجزائر لا تزال في مرحلة التأسيس وبناء بيئة أعمال حديثة، أين تولي اهتماما متزايدا بتبني التقنيات الرقمية المتطورة، وعلى وجه الخصوص استراتيجية التسويق الرقمي، وذلك بهدف تعزيز قدرتها التنافسية وتحقيق تموضع فعال داخل السوق.
Abstract:
This study aims to determine the impact of digital marketing on the competitive advantage of startups in Algeria through examining a stratified random sample of 56 startups distributed across the eastern, western, central, and southern provinces of Algeria. This distribution ensures appropriate representation and allows for generalizing results to other institutions across various provinces of the country. To complete this study, interview tools and questionnaires were used, directed to the founders of Algerian startups or their marketing department managers to measure the effect of digital marketing as an independent variable based on five dimensions: (attraction, engagement, retention, learning, and communication). The dependent variable, competitive advantage, was measured through the following dimensions: (innovation capability, pricing capability, and market intelligence).
In the practical aspect, the study relied on (SPSS V.26) software for descriptive data analysis, in addition to testing structural equation modeling using the Partial Least Squares method (Smart PLS 04) to test the proposed hypotheses. The study results showed variance in the impact of digital marketing dimensions on competitive advantage dimensions. The attraction process positively affected pricing capability and innovation capability, while the customer retention process affected only market intelligence, and the customer learning process positively impacted both innovation and market intelligence capabilities. Other dimensions did not statistically affect any dimension of competitive advantage. The interview results confirmed a weak influence of engagement and communication dimensions on the competitive advantage of Algerian startups.
Finally, the study recommended that startups in Algeria are still in the establishment phase and building a modern business environment, where they are increasingly interested in adopting advanced digital technologies, specifically digital marketing strategies, to enhance their competitive capability and achieve effective positioning in the market.
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1U5xX30wH1Ou875216eW8p1WoqbbPRNPJ/view?usp=drive [...] Exemplaires
Cote Support Localisation Section Disponibilité ط/ 886 مذكرة مكتبة الكلية أطروحات الدكتوراه لمكتبة الكلية Exclu du prêt
Titre : أثر التمكين على تحقيق الإبداع الإداري : دراسة ميدانية لمؤسسة مطاحن الهضاب العليا سطيف - - Type de document : texte imprimé Auteurs : حداد دنيا زاد, Auteur ; راجي خيرة, Auteur ; خرخاش، نادية, Directeur de thèse Editeur : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر Année de publication : 2023 Importance : 150ص ISBN/ISSN/EAN : TH/M4238 Note générale : المذكرة متوفرة الكترونيا فقط Langues : Arabe Tags : التمكين، الإبداع الإداري، تفويض السلطة، التدريب، التحفيز، فرق العمل، مطاحن الهضاب العليا سطيف.
Keywords: empowerment, administrative creativity, delegation of authority, training, motivation, teamwork, the mills of the upper plateaus Setif.Résumé : تهدف هذه الدراسة على التعرف على المفاهيم النظرية المتعلقة بمفهوم الإبداع الإداري والتمكين بأبعاده الرئيسية المتمثلة في تفويض السلطة، التدريب، التحفيز وفرق العمل، وأثره على الإبداع الإداري.
وفي هذا الإطار تم تسليط الضوء على مؤسسة مطاحن الهضاب العليا سطيف لمعرفة أثر التمكين على تحقيق الإبداع الإداري، من خلال الاعتماد على الاستبيان كأداة لجمع البيانات والذي وزع على عينة الدراسة، وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام برنامج SPSS وتم الاعتماد أيضا على المقابلة كأداة داعمة للاستبيان، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها وجود تأثير إيجابي قوي للتمكين على تحقيق الإبداع الإداري.
Abstract:
This study aims to identify the theoretical concepts related to the concepts of administrative creativity and empowerment with the main dimensions of delegation of authority, training, motivation, teamwork, and their impact on administrative creativity.
In this context, the mills of the upper plateaus of Setif, was shed light on the impact of empowerment on achieving administrative creativity by relying on the questionnaire as a tool for data collection, which was distributed to the study sample, and the statistical processing of the data was done using the SPSS program, and the interview was also adopted as a supportive tool for the questionnaire. To several results, the most important of which is the presence of a strong empowerment effect on achieving administrative creativity
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1Qv2N7z29-BIsusPHbY8wVpoLIH3aYvN7/view?usp=drive [...] أثر التمكين على تحقيق الإبداع الإداري : دراسة ميدانية لمؤسسة مطاحن الهضاب العليا سطيف - - [texte imprimé] / حداد دنيا زاد, Auteur ; راجي خيرة, Auteur ; خرخاش، نادية, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2023 . - 150ص.
ISSN : TH/M4238
المذكرة متوفرة الكترونيا فقط
Langues : Arabe
Tags : التمكين، الإبداع الإداري، تفويض السلطة، التدريب، التحفيز، فرق العمل، مطاحن الهضاب العليا سطيف.
Keywords: empowerment, administrative creativity, delegation of authority, training, motivation, teamwork, the mills of the upper plateaus Setif.Résumé : تهدف هذه الدراسة على التعرف على المفاهيم النظرية المتعلقة بمفهوم الإبداع الإداري والتمكين بأبعاده الرئيسية المتمثلة في تفويض السلطة، التدريب، التحفيز وفرق العمل، وأثره على الإبداع الإداري.
وفي هذا الإطار تم تسليط الضوء على مؤسسة مطاحن الهضاب العليا سطيف لمعرفة أثر التمكين على تحقيق الإبداع الإداري، من خلال الاعتماد على الاستبيان كأداة لجمع البيانات والذي وزع على عينة الدراسة، وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام برنامج SPSS وتم الاعتماد أيضا على المقابلة كأداة داعمة للاستبيان، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها وجود تأثير إيجابي قوي للتمكين على تحقيق الإبداع الإداري.
Abstract:
This study aims to identify the theoretical concepts related to the concepts of administrative creativity and empowerment with the main dimensions of delegation of authority, training, motivation, teamwork, and their impact on administrative creativity.
In this context, the mills of the upper plateaus of Setif, was shed light on the impact of empowerment on achieving administrative creativity by relying on the questionnaire as a tool for data collection, which was distributed to the study sample, and the statistical processing of the data was done using the SPSS program, and the interview was also adopted as a supportive tool for the questionnaire. To several results, the most important of which is the presence of a strong empowerment effect on achieving administrative creativity
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1Qv2N7z29-BIsusPHbY8wVpoLIH3aYvN7/view?usp=drive [...]
Titre : أثر الرضا الوظيفي في تحسين الكفاءة التشغيلية : دراسة حالة مؤسسة الموارد المالية سطيف Type de document : texte imprimé Auteurs : خليصة باجي, Auteur ; عبد الرزاق بورماد, Auteur ; خرخاش، نادية, Directeur de thèse Editeur : كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير Année de publication : 2023 Importance : 148ص ISBN/ISSN/EAN : TH/M4510 Note générale : المذكرة في شكل الكتروني فقط Langues : Arabe Résumé : لقد هدفت هذه الدارسة إلى إبراز أثر الرضا الوظيفي في تحسين الكفاءة التشغيلية بمؤسسة الموارد المائية بولاية سطيف.
من الدارسات السابقة تمكنا من قیاس المتغیر المستقل (الرضا الوظيفي) من خلال تبني الأبعاد التالية:
نظام الحوافز، ظروف العمل، نمط الإشراف، أما المتغیر التابع (الكفاءة التشغيلية) فلقد تم تبني بُعد إنتاجية العمل، وتم اختبار النموذج الذي یربط بین أبعاد الرضا الوظيفي مع الكفاءة التشغيلية من خلال استخدام أداتي الاستبانة والمقابلة، حيث تم معالجة البیانات من خلال استخدام نموذجSPSS، ونتائج المقابلة التي قمنا بها تم قبول الفرضیة الرئیسیة، والفرضیات الفرعیة، وعلى هذا الأساس قمنا بتفسير النتائج، وتسجيل توصيات لمؤسسة الموارد المائية محل الدارسة بالإضافة إلى تقدیم بعض الإشكالیات التي رأيناها تحتاج إلى بحث ودارسة.
Abstract :
This study aimed to highlight The impact of Job Satisfaction on Improving Operational Efficiency in The Water Resources Institution in Setif province.
Previous studies enabled us to measure the independent variable (job satisfaction) by adopting the following dimensions:
Incentive system, work conditions, supervisory style. As for the dependent variable (operational efficiency), the work productivity dimension was adopted, and the model that links the dimensions of job satisfaction with operational efficiency through the use of questionnaire data processing tool has been through the use of a test program SPSS.
Based on the results and the interview we conducted, the main hypothesis was accepted, and as for the sub-hypotheses, they were also accepted. Based on this basis, the results were interpreted and the Water Resources institution where the study was conducted was recommended with some recommendations in addition to presenting some issues that we see that need further research and study.
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1XBhpg5OQkj7bb6I-op9DHWa6MnVMKbLH/view?usp=drive [...] أثر الرضا الوظيفي في تحسين الكفاءة التشغيلية : دراسة حالة مؤسسة الموارد المالية سطيف [texte imprimé] / خليصة باجي, Auteur ; عبد الرزاق بورماد, Auteur ; خرخاش، نادية, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير, 2023 . - 148ص.
ISSN : TH/M4510
المذكرة في شكل الكتروني فقط
Langues : Arabe
Résumé : لقد هدفت هذه الدارسة إلى إبراز أثر الرضا الوظيفي في تحسين الكفاءة التشغيلية بمؤسسة الموارد المائية بولاية سطيف.
من الدارسات السابقة تمكنا من قیاس المتغیر المستقل (الرضا الوظيفي) من خلال تبني الأبعاد التالية:
نظام الحوافز، ظروف العمل، نمط الإشراف، أما المتغیر التابع (الكفاءة التشغيلية) فلقد تم تبني بُعد إنتاجية العمل، وتم اختبار النموذج الذي یربط بین أبعاد الرضا الوظيفي مع الكفاءة التشغيلية من خلال استخدام أداتي الاستبانة والمقابلة، حيث تم معالجة البیانات من خلال استخدام نموذجSPSS، ونتائج المقابلة التي قمنا بها تم قبول الفرضیة الرئیسیة، والفرضیات الفرعیة، وعلى هذا الأساس قمنا بتفسير النتائج، وتسجيل توصيات لمؤسسة الموارد المائية محل الدارسة بالإضافة إلى تقدیم بعض الإشكالیات التي رأيناها تحتاج إلى بحث ودارسة.
Abstract :
This study aimed to highlight The impact of Job Satisfaction on Improving Operational Efficiency in The Water Resources Institution in Setif province.
Previous studies enabled us to measure the independent variable (job satisfaction) by adopting the following dimensions:
Incentive system, work conditions, supervisory style. As for the dependent variable (operational efficiency), the work productivity dimension was adopted, and the model that links the dimensions of job satisfaction with operational efficiency through the use of questionnaire data processing tool has been through the use of a test program SPSS.
Based on the results and the interview we conducted, the main hypothesis was accepted, and as for the sub-hypotheses, they were also accepted. Based on this basis, the results were interpreted and the Water Resources institution where the study was conducted was recommended with some recommendations in addition to presenting some issues that we see that need further research and study.
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1XBhpg5OQkj7bb6I-op9DHWa6MnVMKbLH/view?usp=drive [...] إستراتيجية التنمية الاقتصادية في الجزائر من المخططات التنموية إلى التنمية المستديمة / بوسنينة، زكرياء
Titre : إستراتيجية التنمية الاقتصادية في الجزائر من المخططات التنموية إلى التنمية المستديمة Type de document : texte imprimé Auteurs : بوسنينة، زكرياء ; لمودع، المعتز بالله ; خرخاش، نادية, Directeur de thèse Editeur : سطيف : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير Année de publication : 2013 Importance : 90 ص. Format : 27 سم. Langues : Arabe إستراتيجية التنمية الاقتصادية في الجزائر من المخططات التنموية إلى التنمية المستديمة [texte imprimé] / بوسنينة، زكرياء ; لمودع، المعتز بالله ; خرخاش، نادية, Directeur de thèse . - سطيف : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير, 2013 . - 90 ص. ; 27 سم.
Langues : Arabeالتمويل البنكي للإستثمارات السياحية في الجزائر / علالي، سارة
Titre : التمويل البنكي للإستثمارات السياحية في الجزائر : دراسة حالة بنك التنمية المحلية وكالة سطيف Type de document : texte imprimé Auteurs : علالي، سارة ; صديقي، وريدة ; بلطرش، مريم ; خرخاش، نادية, Directeur de thèse Editeur : سطيف : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير Année de publication : 2013 Importance : 65 ص. Format : 27 سم. Langues : Arabe التمويل البنكي للإستثمارات السياحية في الجزائر : دراسة حالة بنك التنمية المحلية وكالة سطيف [texte imprimé] / علالي، سارة ; صديقي، وريدة ; بلطرش، مريم ; خرخاش، نادية, Directeur de thèse . - سطيف : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير, 2013 . - 65 ص. ; 27 سم.
Langues : ArabePermalinkتكنولوجيا المعلومات والاتصال وأثرها على إدارة المواردالبشرية / بن الطيب، علي
PermalinkPermalinkدور الإمتيازات الضريبية في ترقية الاستثمار في الجزائر / عياشي، حسناء
Permalinkدور السياسات الإبداعية في تفعيل أداء النظام الوطني للإبداع في الجزائر / خرخاش، نادية
Permalinkدور مراقبة التسيير في اتخاذ القرار / بوصبع، مريم
Permalinkدور مشاركة العمال في التسيير وأثرها على الانتاجية / بوحداد، آية
PermalinkPermalinkمخاطر صيغ الصناعة المصرفية الاسلامية وفق معايير لجنة بازل / نقاب، لمياء
Permalinkمدى ملائمة الأنظمة المحاسبية لبيئة التجارة الالكترونية / قرماط، عبد الرحيم
Permalink