|
| Titre : | أثر الرقمنة على تحسين جودة الخدمات الجامعية : دراسة ميدانية لعينة من الطلبة التابعين لمديرية الخدمات الجامعية سطيف | | Type de document : | texte imprimé | | Auteurs : | عصام بلال, Auteur ; بودرامة، مصطفى, Directeur de thèse | | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | | Année de publication : | 2025 | | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M5154 | | Langues : | Arabe | | Tags : | الرقمنة، جودة الخدمة، الملموسية، الإستجابة، الإعتمادية، الأمان ، التعاطف | | Résumé : | تتناول هذه الدراسة موضوع "أثر الرقمنة على تحسين جودة الخدمات الجامعية"، من خلال دراسة ميدانية لعينة من الطلبة المنتسبين إلى مديرية الخدمات الجامعية سطيف 1، في ظل التوجهات الحديثة للإدارة الإلكترونية والتحول الرقمي. وقد ركزت الدراسة على قياس العلاقة بين اعتماد الوسائط الرقمية في تقديم الخدمات، ومدى رضا الطلبة عن هذه الخدمات، وفق خمسة أبعاد معيارية للجودة: الملموسية (توفر التجهيزات والمنصات الرقمية)، الاعتمادية (دقة وموثوقية الخدمات)، الاستجابة (سرعة تلبية الطلبات)، الأمان (حماية البيانات والمعلومات)، والتعاطف (مراعاة احتياجات الطلبة ودعمهم). اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، باستخدام استبيان إلكتروني وزّع على عينة من 330 طالبًا، وتم تحليل البيانات باستخدام أدوات إحصائية كاختبار T وتحليل الانحدار عبر برنامج SPSS. أظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين مستوى الرقمنة وجودة الخدمات الجامعية من وجهة نظر الطلبة، مع تفاوت درجات التأثير عبر الأبعاد الخمسة، حيث كانت أبعاد "الاستجابة" و"الاعتمادية" في طليعة العوامل التي تحسنت بفضل الرقمنة. وقد خلصت الدراسة إلى أن الرقمنة تمثل وسيلة فعّالة لتحسين تجربة الطالب الجامعي وتسهيل معاملاته اليومية، وأوصت بضرورة توسيع نطاق استخدام الأنظمة الرقمية، وتدعيم البنية التحتية، وتكثيف التكوين لفائدة كل من الطلبة والعاملين على حد سواء، بما يضمن الاستخدام الأمثل والمستدام للتقنيات الرقمية في محيط الخدمات الجامعية.
This study addresses the topic of "The Impact of Digitization on Improving the Quality of University Services" through a field investigation involving students affiliated with the University Services Directorate of Setif 1. In light of the growing trend toward e-governance and digital transformation, the study aims to assess how adopting digital platforms and tools contributes to enhancing student satisfaction with university services. The analysis is structured around five recognized service quality dimensions: tangibility (availability of digital infrastructure and tools), reliability (accuracy and dependability of services), responsiveness (speed of service delivery), assurance (security and privacy of digital transactions), and empathy (sensitivity to student needs and support). A descriptive analytical approach was adopted, using a digital questionnaire administered to a sample of 330 students, with statistical analysis conducted via SPSS including T-tests and linear regression. The findings revealed a significant positive impact of digitization on all five dimensions of service quality, with the strongest improvements noted in responsiveness and reliability. The study concluded that digitization is an effective tool for enhancing the student experience and simplifying administrative procedures. It recommends expanding digital service offerings, improving technological infrastructure, and providing adequate training for both students and staff to ensure sustainable and efficient use of digital systems in the university services environment. | | En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1SMJ88QTcu_Zvm190BaePs9rf5t8ITwUz/view?usp=drive [...] |
أثر الرقمنة على تحسين جودة الخدمات الجامعية : دراسة ميدانية لعينة من الطلبة التابعين لمديرية الخدمات الجامعية سطيف [texte imprimé] / عصام بلال, Auteur ; بودرامة، مصطفى, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2025. ISSN : TH/M5154 Langues : Arabe | Tags : | الرقمنة، جودة الخدمة، الملموسية، الإستجابة، الإعتمادية، الأمان ، التعاطف | | Résumé : | تتناول هذه الدراسة موضوع "أثر الرقمنة على تحسين جودة الخدمات الجامعية"، من خلال دراسة ميدانية لعينة من الطلبة المنتسبين إلى مديرية الخدمات الجامعية سطيف 1، في ظل التوجهات الحديثة للإدارة الإلكترونية والتحول الرقمي. وقد ركزت الدراسة على قياس العلاقة بين اعتماد الوسائط الرقمية في تقديم الخدمات، ومدى رضا الطلبة عن هذه الخدمات، وفق خمسة أبعاد معيارية للجودة: الملموسية (توفر التجهيزات والمنصات الرقمية)، الاعتمادية (دقة وموثوقية الخدمات)، الاستجابة (سرعة تلبية الطلبات)، الأمان (حماية البيانات والمعلومات)، والتعاطف (مراعاة احتياجات الطلبة ودعمهم). اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، باستخدام استبيان إلكتروني وزّع على عينة من 330 طالبًا، وتم تحليل البيانات باستخدام أدوات إحصائية كاختبار T وتحليل الانحدار عبر برنامج SPSS. أظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين مستوى الرقمنة وجودة الخدمات الجامعية من وجهة نظر الطلبة، مع تفاوت درجات التأثير عبر الأبعاد الخمسة، حيث كانت أبعاد "الاستجابة" و"الاعتمادية" في طليعة العوامل التي تحسنت بفضل الرقمنة. وقد خلصت الدراسة إلى أن الرقمنة تمثل وسيلة فعّالة لتحسين تجربة الطالب الجامعي وتسهيل معاملاته اليومية، وأوصت بضرورة توسيع نطاق استخدام الأنظمة الرقمية، وتدعيم البنية التحتية، وتكثيف التكوين لفائدة كل من الطلبة والعاملين على حد سواء، بما يضمن الاستخدام الأمثل والمستدام للتقنيات الرقمية في محيط الخدمات الجامعية.
This study addresses the topic of "The Impact of Digitization on Improving the Quality of University Services" through a field investigation involving students affiliated with the University Services Directorate of Setif 1. In light of the growing trend toward e-governance and digital transformation, the study aims to assess how adopting digital platforms and tools contributes to enhancing student satisfaction with university services. The analysis is structured around five recognized service quality dimensions: tangibility (availability of digital infrastructure and tools), reliability (accuracy and dependability of services), responsiveness (speed of service delivery), assurance (security and privacy of digital transactions), and empathy (sensitivity to student needs and support). A descriptive analytical approach was adopted, using a digital questionnaire administered to a sample of 330 students, with statistical analysis conducted via SPSS including T-tests and linear regression. The findings revealed a significant positive impact of digitization on all five dimensions of service quality, with the strongest improvements noted in responsiveness and reliability. The study concluded that digitization is an effective tool for enhancing the student experience and simplifying administrative procedures. It recommends expanding digital service offerings, improving technological infrastructure, and providing adequate training for both students and staff to ensure sustainable and efficient use of digital systems in the university services environment. | | En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1SMJ88QTcu_Zvm190BaePs9rf5t8ITwUz/view?usp=drive [...] |
|  |